Maarten Remmers
Hoofdredacteur Dahl TV
2021 - week 21

Jeugd

Een van de leukste dingen in mijn werk is het bekijken van montages. Eindelijk krijg je te zien waar de afgelopen tijd zo hard aan is gewerkt.

Het meest kijk ik uit naar de edits van De Proefkeuken, een kinderprogramma dat we sinds een aantal jaar mogen maken voor de VPRO. Ik durf te wedden dat er weinig andere programma’s zijn waar de makers zo veel liefde, creativiteit en overuren in stoppen.

En dat doen ze bepaald niet voor de hoofdprijs, want jeugdtelevisie mag in Nederland niet te veel kosten. Het is natuurlijk altijd passen en meten met budgetten, maar bij jeugdproducties moet je echt ieder dubbeltje twee keer omdraaien.

Gek eigenlijk: wanneer je bij de NPO iets voor een jonge doelgroep maakt, is er ineens flink minder budget beschikbaar. Alsof de kosten evenredig zijn aan de gemiddelde leeftijd van de kijkers, of aan het formaat van de doelgroep. Of alsof alleen de beroepsbevolking volwaardig gebudgetteerde televisie verdient. Omroep MAX krijgt toch ook niet een half budget omdat zijn programma’s vooral voor oudere kijkers zijn bedoeld?

Hoe dan ook: als de NPO iets graag wil, is het kinderen en jongeren bereiken. Je zou dus net zo goed kunnen beargumenteren dat je juist extra moet investeren, wil je deze groep voor je winnen. Zeker gezien de stevige concurrentie van platforms als Netflix en Disney+, waar het aanbod groot is en de budgetten vermoedelijk riant.

Maarten Remmers
Hoofdredacteur Dahl TV

De week van Maarten Remmers

Hoofdredacteur Dahl TV
2021 - week 21