Maarten Remmers
Hoofdredacteur Dahl TV
2021 - week 21

Goedkoop

Momenteel zijn we bij Dahl TV druk bezig met het opzetten van een nieuwe journalistieke over bodemprijzen. En dan vooral over de schaduwkanten daarvan: wat zijn de gevolgen van onze hang naar goedkope waar?

De vrije markt is al eeuwen een groot goed. Marktwerking stimuleert concurrentie, met dalende prijzen tot gevolg, waarvan de consument de vruchten plukt. Althans, dat is het idee. Maar ergens voelen we allemaal wel aan dat de wereld geen mooiere plek wordt van deze race to the bottom. Milieu, dier en mens komen steeds meer onder druk te staan door het verlangen zo goedkoop mogelijk te produceren.

Toch stimuleren zelfs consumentenplatforms onze hang naar bodemprijzen. Gisteren publiceerde de Consumentenbond de uitslag van haar jaarlijkse onderzoek naar waar je minste centen kwijt bent voor je boodschappen. Ditmaal was Lidl de winnaar met de goedkoopste huismerken. Ook NPO 1-consumentenprogramma Kassa doet hier vrolijk aan mee: elk jaar doen zij hun eigen onderzoek, waarna de winnaar een stortvloed aan gratis publiciteit over zich heen krijgt en zich ook nog eens een jaar lang de allergoedkoopste kan noemen in de eigen reclamefolders.

Nu zijn er zoveel van die wedstrijden en onderzoekjes, met allemaal hun eigen rekenmethodes, dat bijna iedere supermarkt wel ergens in een of andere categorie de eerste prijs binnenhaalt. De een heeft de goedkoopste A-merken, de ander vraagt het minst voor groente en fruit en weer een ander heeft de laagste prijzen voor huismerken. Met als gevolg dat acht verschillende supermarkten reclame kunnen maken met het ‘feit’ dat zij toch echt de voordeligste zijn.

In de al jaren woedende supermarktoorlog zijn dit soort onderzoekjes olie op het vuur. De race to the bottom wordt er in elk geval niet minder om. Wie of wat daarvoor de prijs betaalt, is komend najaar te zien in onze nieuwe reeks.

Maarten Remmers
Hoofdredacteur Dahl TV

De week van Maarten Remmers

Hoofdredacteur Dahl TV
2021 - week 21