Peter Markus
Manager Strategic Partnerships bij Online Seminar
2021 - week 24

Hybride werkelijkheid

De wereld gaat gelukkig steeds verder open. 30 juni zal voor velen een moment zijn waar reikhalzend naar wordt uitgekeken.

We willen elkaar (weer) leren kennen, kennis en ideeën delen, in gesprek gaan en verhalen uitwisselen. Ook de onverwachte contacten die je maakt en de emotie die daarbij komt kijken, willen we weer ervaren. Dat zal best een beetje wennen zijn. De verwachting is dat het nog minstens tot 2024 duurt voordat de congresmarkt terugkeert naar het niveau van 2019.
Toch laten die fysieke events, congressen, beurzen en seminars voor velen het bloed sneller stromen, het hart sneller kloppen en wordt contact er met een hoofdletter C geschreven. Aan de andere kant bracht online, en online interactieve communicatie, ons veel inzicht, efficiëntie en vielen obstakels als reistijd en bepaalde kosten weg, nog los van het significant hogere bereik.

Deze twee werelden combineren lijkt wellicht onmogelijk, maar is ook een kans. Om echte betrokkenheid te creëren, is een event met maximale impact een must. Met maximale en meetbare participatie. Met de kennis van nu en met de mogelijkheden en high-tech toepassingen kunnen we het juist spannender en boeiender maken dan een (traditioneel) live event zoals voorheen.
Toch brengt het ook de nodige uitdagingen met zich mee. Hoe maak je dan die onuitwisbare indruk en zorg je voor betrokkenheid? Iets dat door de meeste organisatoren als belangrijkste KPI wordt gezien. En hoe voorkom je dat mensen massaal afhaken of wegklikken?

Het antwoord zit in de juiste interactie en het nieuwe nu, het hybride als een geheel zien. Combineer de live ervaring met een continue interactiemogelijkheid, maak nieuwe technologie als AI en AR/VR maar ook data structureel onderdeel van een nieuwe customer experience die ontstaat en zorg voor een doorlopende mogelijkheid om in gesprek te kunnen raken.
Zie het als een groot contentplatform en gebruik virtuele contentlagen om je programma nog meer te verrijken. Dat is wat je deelnemer, je kijker en bezoeker verwacht! Dit is een grotere uitdaging, maar niet onmogelijk. Het vereist ook veel creativiteit en flexibiliteit. Maar we hebben laten zien dat we de afgelopen periode met elkaar in staat zijn geweest ons grotendeels aan te kunnen passen aan de nieuwe online werkelijkheid.

Laten we blijven verbinden, inspireren en samenwerken, offline en online. Kwaliteit boven kwantiteit, waarbij de klant en deelnemer echt centraal worden gesteld en met aandacht voor beider wensen en behoeften het gewenste resultaat wordt gerealiseerd. Want wanneer twee werelden samenkomen, ontstaat er een derde. Een hele mooie wereld, waarvan iedereen graag onderdeel wil zijn.
Nooit eerder gingen betrokkenheid en bereik zo goed samen. Op afstand en van dichtbij.

Peter Markus
Manager Strategic Partnerships bij Online Seminar

De week van Peter Markus

Manager Strategic Partnerships bij Online Seminar
2021 - week 24