Hanneke Bouwsema
2019 - week 48

Het NPO-fonds: waartoe, waarheen?

Na een loftrompet op IDFA gisteren vertel ik graag iets over het NPO-fonds zelf: waar komt het fonds vandaan, wat is de opdracht, wie werken er? Een kleine introductie.

Toen het Mediafonds, gehuisvest in Amsterdam in een mooi pand aan een mooie gracht, door een ingreep van OCW in 2017 ophield te bestaan, tot groot verdriet van de sector, heeft de Raad van Bestuur van de NPO voortvarend 16 miljoen uit de omroepbegroting vrijgemaakt. Om daarmee ook in de toekomst hoogwaardige producties op gebied van drama en documentaire voor televisie/video en radio/audio mogelijk te maken. Dat was de start van het NPO-fonds.
Geen pand, geen gracht, maar twee flexplekken in de kantoortuin van de NPO, zo begon het. En dat begin was knap lastig, want de sector was zoals gezegd in diepe rouw. En niet onterecht, want het Mediafonds had in de 28 jaar van zijn bestaan een enorme naam en dito expertise opgebouwd. En daarbij was er niet veel vertrouwen in zo’n fonds bij de NPO. Want zou dat vroeg of laat toch niet betekenen dat de NPO de beoordeling van aanvragen door onafhankelijke commissies zou gaan beïnvloeden? En die 16 miljoen, hoe lang zou dat standhouden?

Kortom: er was een klus te klaren. Processen, protocollen, werkwijzen, voorwaarden, criteria, werven van commissieleden, inrichten van vergaderingen, het maken van een website en nog veel meer, alles moest bedacht en beschreven. Langzaam week het wantrouwen: net- en zendermanagers en de Raad van Bestuur bemoeiden zich inderdaad nergens mee, en ook die 16 miljoen bleef overeind.
Wij van het fonds gingen met de sector in gesprek: met omroepen, producenten, makers, opleidingen, en natuurlijk de eigen commissieleden, om samen met alle betrokkenen het fonds verder op te bouwen. Zo ontstonden naast de initiële regelingen voor lineaire producties, nieuwe regelingen voor webdrama, webdocumentaire, podcast, impact, documentaireseries, meester-gezel en cross-over.
In samenwerking met onder andere Filmfonds, CoBO en NPO verbeterden we de inkomenspositie van freelance documentaireregisseurs en werd onlangs een start gemaakt met het versterken van de positie van documentaireproducenten.

We werken met een klein enthousiast team van vier fte. Kaisa waakt als secretaris documentaire over alle documentaireaanvragen voor televisie en online. Als een diesel werkt zij door en in vergaderingen stelt zij altijd nog net die ene vraag waar de rest niet over heeft nagedacht. Humor is lastig te omschrijven, maar Kaisa heeft het, als ook de laatste nieuwtjes.
Annelie, de jongste en ons al niet meer heel geheime wapen, kan werkelijk alles en zet meer puntjes dan er i’s zijn. Zij gaat binnenkort zeer verdiend op vakantie, wij zien nu al uit naar haar terugkomst. Jenny, een wonder van efficiency, een kei in strategie, samen met Annelie de kracht achter onze evenementen, ook onze secretaris drama en dit alles in drie dagen. Katie, die als controller over die 16 miljoen gaat, onnavolgbaar rustig maar resoluut niet de gemakkelijkste telefoontjes in goede banen leidt, en het fonds financieel in drie dagen per week op koers houdt. Marije, die als freelancer de laatste maanden heeft bijgesprongen, en ikzelf die verantwoordelijk is voor het geheel, lijnen uitzet, altijd mogelijkheden ziet voor het fonds en zeker ook voor de sector, en als secretaris audio de kleinste portefeuille enthousiast ziet groeien (podcast!).

En nu ga ik me voorbereiden op een vergadering met de communicatiehoofden van de omroepen, waar ik de nieuwe regeling van het NPO-fonds voor publieksbereik mag toelichten. Tot morgen!

Nog wat IDFA-kijktips:
Sidik en de Panter, Ze noemen me Baboe, Prison for Profit, Rotjochies. De laatste film is al uitgezonden en terug te zien via NPO Start, de rest wordt eerdaags uitgezonden en mis je niet als je je abonneert op 2Doc Weekly via 2doc.nl. Meer info over NPO-fonds: npofonds.nl

Hanneke Bouwsema
Algemeen secretaris NPO-fonds

De week van Hanneke Bouwsema

2019 - week 48