Wendy van der Waal
Newsroom Designer KRO-NCRV
2020 - week 26

Drie dingen die belangrijk zijn op Instagram

Eén van mijn recente geesteskinderen is het Instagram-kanaal van onze redactie. Samen met impact-producer Marlies van der Meent heb ik me begin dit jaar gebogen over een strategie om ons te vestigen op dit populaire sociale medium en deze te vullen met inhoud.

Even daargelaten dat ik de handelingen van meneer Zuckerberg (het platform is in 2012 gekocht door Facebook) niet altijd kan waarderen, biedt Instagram een heel interessant speelveld voor makers als ik, én voor een journalistieke titel als Pointer.

Instagram is een van de snelst groeiende platforms, waarbij alles draait om inhoud met elkaar delen. Het medium leent zich perfect voor nieuwe manieren van storytelling omdat het visueel is en interactie met de gebruiker stimuleert. Een post bestaat uit één tot tien plaatjes waarin gevarieerd kan worden met tekst en beeld, zowel statisch als video. Het speelt in op de nieuwste technologieën zoals AR-filters, en daagt zo makers uit conventionele vormen los te laten.

Voor ons kanaal zijn er drie dingen belangrijk: kennis delen, transparant zijn en inspireren. Dat zijn de pijlers waarmee we als journalistiek medium herkenbaar willen zijn. Die verwerken we tot berichten die we met een vaste frequentie en in onze herkenbare vormgeving plaatsen. Zo leggen we je iedere dinsdag een werkmethode van een redactielid uit, nemen we je mee achter de schermen, en presenteren we interessante feiten die we tegenkomen in een onderzoek.

Sociale media worden door instanties vaak ingezet als distributiekanaal, maar de kracht van Instagram zit hem in content delen die op zichzelf staat en niet zo zeer verwijst naar een artikel. Door te laten zien dat verdieping en kwaliteit voor ons belangrijk zijn willen we onze volgers beter aan ons binden. Daarnaast delen we onze werkwijze, en kom je erachter wie de mensen zijn achter de verhalen van Pointer.

Wendy van der Waal
Newsroom Designer KRO-NCRV