Jop Euwijk
2019 - week 03

Bij het overlijden van Elma Verhey

‘Een cliffhanger maken van iemands dood…’. Een afkeurende lezersreactie naar aanleiding van mijn stukje van gisteren. Strikt genomen was het geen cliffhanger, maar een vooruitblik en toch snap ik het verwijt wel.

Waarom raakt de dood van onderzoeksjournalist Elma Verhey mij? Allereerst is het belangrijk om duidelijk te maken dat ik haar niet persoonlijk heb gekend. Ik ben dus ook niet verdrietig. Wel voel ik de emoties van de schrijvers van de necrologieën die verschenen op Villamedia, The Post Online en Vrij Nederland. ‘Ik vind het jammer, want ik had nog zoveel plannen’, zei ze tegen collega Stella Braam die haar kwam opzoeken in het ziekenhuis.
Verhey moet een grappig en eigengereid mens zijn geweest. En bovenal een gerespecteerd vakvrouw. Ze is een goed voorbeeld van een journalist zonder grenzen. Verhey schreef voor print en online en was ook redacteur bij televisieprogramma’s.
Beeld en Geluid heeft de laatste jaren ook het hokjesdenken losgelaten. Onze collectie is multimediaal, het publiek consumeert alles door elkaar en ook mediamakers werken crossmediaal. Dat is niet iets van de laatste jaren, dat is al heel lang zo.
Als conservator vind ik het oeuvre van Verhey dus erg interessant. Ook omdat Beeld en Geluid recentelijk is begonnen met het inventariseren van het archief van Gerard van Westerloo. Binnenkort wordt het ter beschikking gesteld via de site en studiezaal van het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (IISG), een van onze belangrijkste partners.
Verhey en Van Westerloo maakten in jaren zeventig spraakmakende reportages voor Vrij Nederland. Zij waren geïnteresseerd in het beschrijven van het ‘gewone’ leven op ‘doodnormale’ plekken. Een vorm van journalistiek die sindsdien is overgenomen – recentelijk door Carola Houtekamer en Freek Schravesande in het NRC Handelsblad – en toch fris blijft voelen tussen alle journalistiek rondom hotemetoten en de waan van de dag.
Daar kunnen journalisten een hoop van leren. Maar ik ook, want ik werk bij Beeld en Geluid ook met redacties die bespreken op welke actuele gebeurtenissen we als instituut moeten aanhaken. Het zal u niet verwonderen dat ik bij de volgende vergadering Elma Verhey ter sprake zal brengen.

Jop Euwijk
Conservator Nieuws en Actualiteiten Beeld en Geluid