Article header image

Ster-inkomsten blijven dalen

De reclame-inkomsten bij de Nederlandse Publieke Omroep blijven dalen. Vorig jaar daalden de inkomsten al met 4,5 procent, dit jaar komt er zeker 5 procent minder binnen, verwacht Ster-directeur Frank Volmer.

De daling is opmerkelijk, want in de televisiewereld komt er dit jaar juist weer meer geld binnen. Adverteerders kiezen weer meer voor televisiereclame om zo grotere groepen te bereiken, ondanks de dalende kijkcijfers. Ook grote sportevenementen zoals het WK voetbal en de Olympische Spelen zorgen voor extra inkomsten.

Bij de publieke omroep stijgen de inkomsten dus niet. Dat komt doordat er online nog weinig advertenties worden verkocht, maar de belangrijkste reden heeft volgens Ster te maken met een nieuwe werkwijze.

Sinds dit jaar krijgen grote adverteerders geen kortingen meer en zijn de tarieven voor kleinere bedrijven gedaald. Daarnaast betaalt Ster geen vergoedingen meer aan mediabureaus die adverteerders helpen bij het inkopen van reclames.

“Dat is verkeerd gegroeid. Daarmee hebben we de markt slecht ingericht”, zegt Ster-directeur Volmer. “Veel mediabureaus kregen beloningen als ze meer gingen besteden. Als je dan advies moet geven aan de adverteerder waar hij reclame moet maken, dan is dat geen onafhankelijk advies.”

Door die nieuwe werkwijze hebben verschillende grote partijen ervoor gekozen meer reclamezendtijd in te kopen bij de concurrenten: RTL, Talpa en BrandDeli (onder meer Discovery). “We hebben echt last van het beleid dat we hebben ingezet, dat wisten we ook. Maar op de langere termijn verwachten we dat het tot herstel gaat leiden”, denkt Volmer.

Bron: NOS/BM

Terug naar overzicht