RTL Group ziet omzet dalen
dinsdag 8 augustus 2023

RTL Group ziet omzet dalen

Door een tegenvallende adverteerdersmarkt in Europa boekt RTL Group een omzetdaling van vijf procent in het eerste halfjaar van 2023. Het aantal streamingklanten daarentegen stijgt met 34 procent.

In de zes maanden tot juli investeerde de mediagroep 1,1 miljard euro in content voor broadcast en streaming. De aanloopverliezen van de streamingactiviteiten liepen met dertien miljoen euro op tot 87 miljoen euro, met name door hogere investeringen in Duitsland en Hongarije.

CEO Sven Sauvé van RTL Nederland reageert niettemin positief op de halfjaarcijfers 2023. “We hebben in de eerste helft van dit jaar in Nederland een goed resultaat neergezet, ondanks de uitdagende marktomstandigheden. De content in onze kerndoelgroep van 25-54 jaar presteert vrijwel even goed als in ons recordjaar 2022, met een totaal zenderaandeel van 34.3% (H1/2022: 34.5%).”

“Ik ben ook trots dat onze investering in Videoland zijn vruchten afwerpt. Het platform groeit mooi door met 17.5% naar 1.268 miljoen abonnees. We zien dit jaar wel een duidelijke daling van de advertentiemarkt in Nederland (-6.8%), maar we blijven onveranderd investeren in wat we belangrijk vinden: Nederlandse content, nieuws, tech en data.”

Bron: RTL Nederland/Emerce/BM

Bericht delen