dinsdag 16 januari 2018

Radio wordt veel beluisterd via tv

Radio wordt digitaal beluisterd via veel verschillende apparaten. Opvallend is dat de televisie (via de settopbox) hiervoor het meest wordt gebruikt. Het profiel van digitale luisteraars blijft gedomineerd door jongeren en hoogopgeleiden. De radiozenders die ook op FM hoog scoren zijn het populairst.

Dit blijkt uit het onderzoek Trends in Digitale Media, dat is uitgevoerd door GfK.

De totale ‘audio-ecologie’ groeit; in totaal geeft 16% van de Nederlanders aan door de toegenomen mogelijkheden het afgelopen jaar meer te zijn gaan luisteren. Vanuit eerder onderzoek weten we dat radio 82% van de totale audiotijd beslaat. Van alle Nederlanders luistert 42% weleens radio via internet (NLO/GfK, Audio Distributie Onderzoek 2015).

Van alle mogelijkheden om via internet naar radio te luisteren wordt via de televisie (o.a. settopbox) het meest geluisterd; 91 minuten per week. De pc is een goede tweede met 88 minuten, verdeeld in desktop (52 minuten) en laptop (36 minuten). De streaming network players (zoals Sonos) hebben een luistertijd van 43 minuten per week, de smartphone 23 minuten en tablet 13 minuten per week. Vanaf 2011 meet GfK de trend in ‘digitaal radio luistergedrag’ en we zien in de afgelopen vier jaar een duidelijke stijging van het gebruik van mobiele apparaten en een daling van de pc.

Liedewij Hentenaar, directeur van het Radio Advies Bureau, zegt hierover: “Het is mooi dat door de toegenomen mogelijkheden de audio-ecologie groeiende is, alles is een radio. Dit biedt meer mogelijkheden voor adverteerders om het luisterend oor te bereiken en de kracht van radio te gebruiken.”

Het RAB (Radio Advies Bureau) is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations en staat voor het vermarkten van radiokennis en inspiratie van nu en van morgen voor de adverteerder en haar adviseurs. RAB is één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om effectieve en creatieve radioreclame te maken.

Bron: RAB/Broadcast Magazine

Bericht delen