Matthijs Langendijk
Solutions Architect Media Services bij Triple
2024 - week 10

Abonnementsmoeheid

 Nog even verder over FAST (Free Ad-supported Streaming Television) en advertenties. Want waarom is dat nu eigenlijk zo’n grote groeimarkt in de Verenigde Staten?

De aard van het beestje zit hem natuurlijk al een beetje in de naam: ‘Free’. We houden allemaal natuurlijk van gratis en zo goedkoop mogelijk (wist je dat ‘Going Dutch’ in Amerika synoniem is voor het eerlijk delen van de kosten?), en dat is met televisie en streaming niet anders. De laatste jaren zijn we overspoeld door abonnementsdiensten, en niet alleen in de media overigens. Zo las ik gisteren nog over een abonnement waarbij je niet alleen voor de printer zelf, maar ook voor de inkt in de printer een abonnement moet hebben. Het moet niet gekker worden!

Terug naar media. Als ik je nu zou vragen op welke streamingdiensten je een abonnement hebt, is dat dan nog op twee handen te tellen? Laten we beginnen met de standaarddiensten: Netflix, Amazon Prime Video, Disney+ en HBO Max. Dan hebben we nog de lokale aanbieders: NLZIET, Videoland en NPO Plus. Niet te vergeten de sport- en andere niche-diensten: ESPN, Formule 1 Pro, Viaplay en Cinetree. Het houdt niet op! Ze leveren allemaal maandelijks abonnementen, waar velen van ons voor betalen. Word je er al moe van?

Laat dat nou precies de term zijn voor dit fenomeen: abonnementsmoeheid (of op z’n Engels: subscription fatigue). Dit fenomeen is dan ook een van de belangrijkste redenen achter de groei van gratis alternatieven zoals FAST en het advertentie-abonnement van bijvoorbeeld Netflix. Er zijn simpelweg wel heel veel diensten waar je een abonnement op kunt hebben.

De oplossing? Ik zie een belangrijke rol weggelegd voor het bundelen van streamingdiensten. De rol die partijen als KPN en Ziggo voorheen al hadden met hun tv-kastje naast de televisie zelf. Dat kastje was (en is op sommige vlakken nog steeds) de verzamelbak voor allemaal abonnementen, beter bekend als de zenderpakketten. Hoewel dit misschien niet perfect is, betekent het in ieder geval dat je slechts één abonnement betaalt, in plaats van tien tegelijk. Wellicht dat het bundelen de abonnementsmoeheid iets kan verlichten.

Matthijs Langendijk
Solutions Architect Media Services bij Triple 

De week van Matthijs Langendijk

Solutions Architect Media Services bij Triple
2024 - week 10