Rob van Beek
Manager strategie en marketing ROM Utrecht Region en eigenaar Belly & Brain, merkstrategie
2022 - week 25

Wat doet ROM Utrecht Region?

De ROM Utrecht Region bestaat pas anderhalf jaar. Daarom krijgen we regelmatig de vraag wat we nu precies doen. Ik zal het kort uitleggen, dan snap je waarom we ook binnen de media zichtbaar gaan zijn.

Veel provincies in Nederland hebben een Regionale OntwikkelingsMaatschappij (ROM).
In de kern hebben we drie taken, ook wel de drie I’s.

1. Investeren: we beschikken over diverse fondsen om risicodragend te investeren in startups, scale-ups en innovatief MKB. We investeren inmiddels in 15 ondernemingen en dat aantal willen we de komende twee jaar naar 50 uitbreiden. Bijvoorbeeld, je bent een ondernemer in de gaming, media, A.I. of V.R. of andere technologie en je hebt hulp nodig om de volgende stap te zetten in je groei of ontwikkeling? Dan kun je bij de ROM terecht als investeerder.

2. Internationaliseren: We helpen bedrijven uit de regio om zaken te doen in het buitenland. Door bijvoorbeeld handelsmissies te organiseren naar gebieden in het buitenland die aantrekkelijk zijn voor bedrijven uit de media, gaming en technologie. Maar ook door bedrijven uit het buitenland naar de regio te halen. Zo waren we onder andere betrokken bij de overgang van het hoofdkantoor van Universal naar Hilversum.

3. Innoveren: Ons team innoveren zorgt dat er samenwerkingen zichtbaar worden tussen bedrijven, kennisinstellingen en overheden. En door die aan elkaar te koppelen (in ecosystemen) komen we met proposities die ervoor zorgen dat deze organisaties sneller kunnen innoveren en daarmee hun impact vergroten. Op dit moment werken we aan een visie die onder meer kan bijdragen aan de toekomst voor Media, Gaming en Tech in Nederland, en in het bijzonder Hilversum. Daarover spraken we vandaag binnen de ROM.

In de regio Utrecht (waartoe in de landelijke ROM verdeling ook Gooi en Vechtstreek hoort) heeft de ROM als doel om gezonde economische groei te stimuleren door innovatieve en ambitieuze ondernemers vooruit te helpen en te verbinden binnen hun ecosysteem.

Vanuit die meeting heb ik een paar vragen meegenomen voor jullie.
– Waar ligt de toekomst voor media in Nederland?
– In het verder ontwikkelen van onze slimme productie en distributiemethoden?
– In het verbinden van technologie met de productie van content? In de Metaverse bijvoorbeeld?
– Of zit onze kans vooral op het gebied van het beschermen van content en daarmee de samenleving? Met NFT’s als betaalmiddel.

Waar loop jij als ondernemer het meest tegenaan? En waarmee zouden wij jullie het beste kunnen helpen? Reacties zijn welkom via het mailadres rob@romutrechtregion.nl.

Rob van Beek
Manager strategie en marketing ROM Utrecht Region en eigenaar Belly & Brain, merkstrategie

De week van Rob van Beek

Manager strategie en marketing ROM Utrecht Region en eigenaar Belly & Brain, merkstrategie
2022 - week 25