Rob van Beek
Manager strategie en marketing ROM Utrecht Region en eigenaar Belly & Brain, merkstrategie
2022 - week 25

Gaming en media: match made in heaven?

Gisteren stond de ochtend in het teken van de stuurgroep Media Tech (Zo hebben we de groep tijdelijk genoemd). Een groep, bestaande uit partijen in de media en gaming industrie waarmee we nadenken over een relevante toekomst.

De hamvraag van de groep; Hoe ziet de gezamenlijke media en gaming industrie er uit in Nederland? Waar liggen onze unieke kenmerken? En op welke manier richten we een gezond ecosysteem in, waardoor ondernemers nog meer kunnen floreren in de cross-over tussen media, technologie en gaming?

En, hoe zorgen we ervoor dat de media- en gaming industrie elkaar gaan omarmen? De samenwerking en liefde voor elkaar is in veel gevallen non-existent. Dat laatste is een misvatting, denken wij, want er zitten enorm veel parallellen tussen de twee – nu nog – veelal gescheiden industrieën.

– Beiden gaan over het creëren en produceren van fantastische content. Met toonaangevende bedrijven wereldwijd.
– Content die steeds vaker op dezelfde platforms wordt ontwikkeld. Platforms als Unreal Engine en Unity.
– De business modellen lijken steeds meer op elkaar. Advertising, Abonnementen, Transacties, Licenties, Exportwaarde.
– Beiden beschikken over een geweldige kennis op het gebied van digitalisering. Vergis je niet: Nederland is daar echt uniek in.
– Platform denken. Vaker en vaker aggregeren beide industrieën content binnen platforms met groot bereik. Daarop komen diverse content formats samen; games, programma’s, series etc..
– De gezamenlijke behoefte aan toekomstige betaalmodellen voor waardevolle content is enorm (zoals NFT’s, crypto currencies).
– En ook de audiences kruipen naar elkaar toe en landen op dezelfde platforms.

Allemaal bindende factoren die kunnen leiden tot een gezamenlijke agenda op het gebied van innovatie, het opleiden van talent, nieuwe visie op betalen en bescherming van content etc.. Zeer de moeite waard.

Wij kijken vanuit de ROM hiernaar in de context van de regionale ontwikkeling en positionering. Want als we de krachten van ondernemers, kennisinstellingen en overheden op deze gezamenlijke agenda kunnen bundelen, stel je eens voor wat er dan mogelijk is.

Tot zover het ‘intellectuele’ deel. De middag ging volledig over verbinding. Verbinding met het team dat ik mag meenemen in de mooie stappen die de ROM met de regionale stakeholders zet. Teamborrel dus. In de zon. Het eindigde met goed eten en sterke verhalen, zoals altijd 😉

Rob van Beek
Manager strategie en marketing ROM Utrecht Region en eigenaar Belly & Brain, merkstrategie

De week van Rob van Beek

Manager strategie en marketing ROM Utrecht Region en eigenaar Belly & Brain, merkstrategie
2022 - week 25