Rob van Beek
Manager strategie en marketing ROM Utrecht Region en eigenaar Belly & Brain, merkstrategie
2022 - week 25

Hilversum en de gezonde samenleving

Wat een week vorige week! De oprichting van de Metaverse Werkplaats, de Dutch Media Hub en de aankondiging van de strategische positionering van Utrecht Region; ‘Beating heart of e healthy society’. Allemaal tijdens Connect Live, een van de grootste events voor ondernemers in de regio.

Wist je dat er in de regio Utrecht (met ook Hilversum en Amersfoort binnen ons bereik) drie thema’s zijn waarin we bovenmatig goed zijn? We zijn uniek op het gebied van Slimme Duurzaamheid (Earth Valley in Amersfoort) op het gebied van Life Sciences (o.a. Utrecht Science Park) en – wellicht wat dichterbij – op het gebied van Media, Gaming en Technologie. Met Hilversum als vanzelfsprekend middelpunt.

Drie ecosystemen die bijdragen aan respectievelijk een gezonde leefomgeving, de gezonde mens en een gezonde samenleving. Daarmee zijn wij bij de ROM iedere dag bezig. Het verbinden en helpen groeien van innovatieve ambitieuze ondernemers in deze drie ecosystemen. Startups, Scale-ups en MKB bedrijven.

Ik hoor je denken; wat heeft de gezonde samenleving te maken met Hilversum? Nou, de media zijn in de breedste zin van het woord – mede – bepalend voor de balans in onze democratie. Zowel waar het gaat over brede en objectieve nieuwsgaring, maar ook filter bubbels en fake news. Dingen waar je wellicht niet iedere dag bij stilstaat. Toch zijn het deze thema’s die – denk ik – bepalend zijn voor de democratische balans in de wereld. De media in Nederland en specifiek in Hilversum kunnen hierin een essentiële rol spelen. Een rol die wat mij betreft wat meer geclaimd mag worden.

Samen met onder andere Media Perspectives, de Gemeente Hilversum en Dutch Game Garden Gaming werken we op dit moment aan een visie hierop. Een visie die wellicht kan helpen de media, gaming en technologie met elkaar te verbinden in een ecosysteem met een gezamenlijke sterke positionering. Een positionering die uniek is in Nederland, wellicht in Europa. Mocht je hierover mee willen praten, laat het dan horen, ok?

Vanuit mijn rol bij de ROM (Strategie en marketing) draag ik hier van harte aan bij. De bijdragen van deze week betekenen voor mij dat ik terugkeer naar het warme bad waar ik tussen 2000 en 2006 middenin zat. Toen bij Broadcast Press. Nu in een heel andere rol. Ik hoop van harte ons netwerk uit te breiden met de innovatieve bedrijven in en rond de media in Nederland.

Rob van Beek
Manager strategie en marketing ROM Utrecht Region en eigenaar Belly & Brain, merkstrategie

De week van Rob van Beek

Manager strategie en marketing ROM Utrecht Region en eigenaar Belly & Brain, merkstrategie
2022 - week 25