Stefan de Groot
2019 - week 34

Waarom jongeren niet meer naar de radio luisteren

Nogal een grote vraag eigenlijk hè? Ik geloof ook niet dat ik ‘m in deze column ga oplossen. Maar laat ik voor het gemak mijzelf nog onder de jongeren rekenen. Dan ik kan in ieder geval beschrijven waarom ik niet meer luister naar het medium waar ik ooit verliefd op was.

Je hoort vaak dat het met on demand luisteren te maken heeft. Eens, het is natuurlijk fijn om zelf te kunnen bepalen naar welke muziek je luistert. Aan de andere kant vind ik het ook gewoon wel heel lekker om bediend te worden met een goede mix van muziek zonder dat ik zelf na hoef te denken.
Nee, voor mij is de belangrijkste reden een overvloed aan overbodige info waar ik niet op zit te wachten. Op de populaire uren luister je langer dan een kwartier naar reclame, nieuws, het weerbericht en verkeersinformatie. Wat moet ik ermee?
Door alle content die ik tegenwoordig advertentievrij tot me krijg, trek ik reclameblokken slechter dan ooit. Misschien dat de meeste (oudere) mensen het nu nog gewend zijn, maar zal er over vijf jaar nog iemand te vinden zijn die met z’n volle verstand naar een reclameblok van tien minuten gaat zitten luisteren? Ik denk het niet.
De oplossing? Tja, lastig. Dit is nou eenmaal het verdienmodel, dat gooi je niet zomaar om. Ik denk dat het vooral een kans is voor de kleinere (online) zenders met een meer specifieke doelgroep. Zoals bijvoorbeeld het nieuwe Kink en SLAM. Zij hebben luisteraars die meer betrokken zijn, hoeven minder reclame uit te zenden en zouden serieus iets kunnen met een crowdfunding/membership-achtig model.
In ieder geval zou iedere zender vandaag nog kunnen stoppen met verkeersinfo. Misschien ben ik naïef, maar is er nog iemand die op pad gaat zonder navigatie met file-informatie?

Stefan de Groot
Oprichter van Petje.af