Stefan de Groot
2019 - week 34

Crowdfunding voor content makers

Zoals Sylvie Meis dagelijks wordt gevraagd naar haar ochtendritueel, krijg ik steeds vaker de vraag waarom crowdfunding voor content makers nou zo goed zou werken. Op zichzelf geen gekke vraag aan iemand die net is gestart met een crowdfundingsplatform voor content makers, dus net als Sylvie leg ik dat natuurlijk graag uit.

Ik heb het niet exact geteld, maar ik schat in dat ik het idee voor ons het platform in totaal al zeker honderden keren aan mensen heb uitgelegd. Inmiddels weet ik dat je de reacties van de toehoorder in twee verschillende groep kunt indelen. Zij die enthousiast beginnen te knikken en zij die me vragend aankijken en iets uitkramen als ‘waarom zou ik betalen voor gratis content?’ Dit verhaal is vooral voor de tweede groep.
Het beste voorbeeld tot nu toe in Nederland komt alweer uit 2013. Een aantal journalisten wilde een compleet onafhankelijk platform starten voor meer diepgaande artikelen. Omdat ze zonder adverteerders of investeerders wilden werken, waren ze aangewezen op crowdfunding. Bij 15.000 betalende leden zou het platform er komen. Dat lukte en binnen een paar maanden was De Correspondent een feit.
Het opgehaalde geld was niet eens het beste wat deze actie teweeg had gebracht. Los van het geld had De Correspondent daarmee ook in één klap een groep superbetrokken fans opgebouwd die het platform mede konden vormen.
Het mooiste van dit model? Alle artikelen op De Correspondent zijn via een directe link ook gewoon openbaar beschikbaar voor iedereen. Dus als je een beetje je best doet, hoef je helemaal niet te betalen voor de content die ze maken. Toch zijn inmiddels meer dan 60.000 leden bereid om dat wel te doen, dat geeft wel aan hoe krachtig zo’n community is.
Ondertussen werd in Amerika het platform Patreon steeds populairder. Zij bieden een gemakkelijke manier om als individuele content maker in principe hetzelfde te doen als De Correspondent al deed in 2013. Beide waren een grote inspiratie voor ons crowdfundingsplatform Petje.af, dat sinds vorige maand officieel is gelanceerd. Je kunt hier als content maker zelf een pagina aanmaken en lidmaatschappen aanbieden voor je fans. In ruil hiervoor krijgen de Petje.afnemers toegang tot jouw eigen community op je petje.af-pagina.
Een goed voorbeeld is Wilde Haren de podcast. Dit is de podcast van rapper Jiggy Djé met wie we al ruim voor de officiële lancering hebben geëxperimenteerd. De podcast die ze maken, blijft gewoon gratis beschikbaar, maar voor betalende leden bieden ze via Petje.af exclusieve voordelen zoals onder andere een Whatsapp groep waarin iedereen inspraak heeft op de inhoud van de podcast. Ze maken de podcast nu echt samen met hun fans.
Inmiddels worden zij dermate gesteund dat producer Twan bijna fulltime kan werken aan de podcast. Samen met de waardevolle input vanuit hun community kunnen ze daardoor nu nog veel regelmatiger content produceren van nog hogere kwaliteit.
Dus ja, ik geloof heilig dat mensen bereid zijn om ‘te betalen voor gratis content’. Puur omdat ze begrijpen wat de waarde is, maar ook omdat ze graag meedenken en deel worden van de content die wordt gemaakt. Natuurlijk zal het grootste deel niet betalen en geldt dat alleen voor de echte grote fans, maar dat maakt de community juist ook zo krachtig. Zie het als een next level waardering bovenop de gebruikelijke likes en comments.

Stefan de Groot
Oprichter van Petje.af