Maurice Hols
Executive Vice President & General Manager Viacom Benelux
2018 - week 10

Waar een klein land groot in kan zijn

Een avondje televisie kijken tegenwoordig is niet zo gemakkelijk meer. Zo is het aanbod zeer breed en geeft de kijker volop keuze, soms iets teveel zou je kunnen denken. Een avondje voor de buis met je gezin is niet meer zo gemakkelijk te regisseren. Zo heeft iedereen, de kinderen en ouders, zijn kijkwensen en wil iedereen iets kijken waar hij of zij zich in herkent.

Als Viacom Benelux slagen we erin om merken en programma’s te brengen waarin de kijker of sterker nog, hele groepen van de bevolking zich herkennen en mee verbinden. Neem bijvoorbeeld MTV. Wie kent het niet? Daar is een hele generatie mee opgegroeid. Voor velen, waaronder ikzelf, was met de komst van deze muziekzender een nieuw tijdperk aangebroken; één van wereldbekende muziekclips en reality-tv. Dat laatste is in het huidige programma- en kanalenaanbod niet meer weg te denken. En wat voorheen alleen buiten de grenzen van Nederland werd ontwikkeld, wordt nu ook lokaal in hoge kwaliteit geproduceerd.

Binnen onze huidige strategie brengen we verschillende succesvolle formats uit de Amerika, die we lokaal relevant maken op onze zenders MTV, Spike, Comedy Central en Nickelodeon. Deze glocal strategie zorgt ervoor dat de kijker kan genieten van formats van wereldklasse en tegelijkertijd een lokaal en herkenbaar gevoel krijgt. Kijk naar The Roast, een format dat wat immens populair is aan de andere kant van de oceaan. Roastees als Justin Bieber en President Trump zijn daar voorgegaan. Twee jaar geleden hebben wij besloten het format naar Nederland te halen. We hebben het format aangepast en verrijkt met typisch Nederlandse boegbeelden als Gordon en Giel Beelen. Hierdoor hebben we bereikt dat beiden Roasts de best bekeken programma’s ooit op Comedy Central zijn geworden.

Zo ‘importeren’ we niet alleen maar. De Nederlandse producties zijn van zulke hoge kwaliteit dat ook de rest van de wereld hiervan wil genieten. Kijk naar series van het Viacom-kanaal Nickelodeon: De Ludwigs en Spotlight. Beide producties zijn door onze collega’s in Amerika en Duitsland overgenomen en vallen goed in de smaak bij de doelgroep. Ook daar bouwen we een fan base met Nederlands producties. Zo draagt Viacom Benelux substantieel ook nog eens creatief bij aan de groei en succes van het concern wereldwijd.

Maurice Hols
Executive Vice President & General Manager Viacom Benelux

De week van Maurice Hols

Executive Vice President & General Manager Viacom Benelux
2018 - week 10