Maurice Hols
Executive Vice President & General Manager Viacom Benelux
Maurice Hols
ΜaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
Vorige Volgende

Van kijker naar fan

vrijdag 9 maart 2018
Maurice Hols
Executive Vice President & General Manager Viacom Benelux

Het landschap van de mediasector is volop in beweging en verandert snel. Distributiemodellen veranderen, denk aan het een enorme effect van spelers als Netflix en YouTube die in toenemende mate kijktijd naar zich toe trekken.

 

Door de afnemende kijktijd op tv staan de advertentie-inkomsten onder druk en door de versnippering van kijkgedrag is het lastig om als tv-zender zichtbaar te zijn. Om bestaansrecht af te dwingen in het huidige versnipperde medialandschap moet je je kijkers blijven bereiken met verhalen die aansluiting hebben met de doelgroep in een relevante context.

Tv-zenders kunnen niet anders dan zich transformeren naar sterke merken met een heldere propositie; een bestemming die op verschillende platforms een specifieke doelgroep aanspreekt en als zodanig herkenbaar is. Content creatie verandert van long form naar 360 storytelling.

Een goed voorbeeld is MTV’s lokale show Ex on the Beach: Double Dutch. Deze bestaat uit verschillende componenten; een realityserie van 44 minuten, een extra geproduceerde short form serie en verschillende gifjes, foto’s en andere mogelijke oneliners die we op verschillende wijze distribueren. We kunnen hierdoor inspelen op de actualiteit, het mediaconsumptiegedrag en op een leuke manier aandacht vragen van onze fans.

We hebben elkaar nodig binnen ons media internetecosysteem en we hebben veel overlap. Uiteindelijk brengen we allemaal content naar de kijker. We wisselen van rollen, van creators tot aan distributeurs. Ik geloof in een veel dynamischer rollenspel en daarvoor heb je partners nodig. Viacom Benelux werkt al met vele strategische partners en ook in de toekomst zullen we voor nieuwe partijen een valuable partner zijn.

Je moet samenwerken om future proof te zijn. Op deze manier breng je kennis, creativiteit, capabilities, resources en schaal samen. Wat mij betreft hoef je op een gebied als de Benelux elkaar echt niet te zien als concurrenten. Partnerships leveren veel meer energie op dan concurrentie kost!

Maurice Hols
Executive Vice President & General Manager Viacom Benelux

 

Bericht delen