Patrick Brand
Group Marketing & Communications Director EMG
2022 - week 19

Vrouwensporten op tv: timing is everything

Vandaag komt Steph Harries langs in onze strategiemeeting. Steph is van de Women’s Sport Group uit Engeland en gaat ons bijpraten over diversiteit en in het bijzonder over de ontwikkeling die vrouwensport momenteel doormaakt. Een hele interessante ontwikkeling als je het mij vraagt. 

De vrouwensporten worden steeds professioneler, vrouwen krijgen eindelijk meer betaald, stadions zitten vol en de wedstrijden worden op televisie ook steeds beter bekeken! Kijkcijferexpert Daam Van Reeth concludeerde na de Olympische Spelen van Tokio zelfs dat vrouwensport even goed wordt bekeken als mannensport, als het tijdstip maar hetzelfde is. Wie dat ook heeft ervaren, is Eurosport/Discovery Sports; zij zetten zwaar in op vrouwensporten en in het bijzonder op wielrennnen. 

Eurosport ontdekte dat wanneer de vrouwenrace op dezelfde dag plaatsvindt als de mannenrace (ze starten dan tijdens de mannenrace en finishen een uur na de mannen) het aantal kijkers gelijk blijft. Men schakelt na de finish van de mannen direct naar de vrouwen en wacht ook met de ceremonie tot de vrouwen gefinisht zijn. Soms kijken er zelfs meer mensen naar het slot van de vrouwen dan naar de mannen.
Natuurlijk moet de wedstrijdorganisatie meewerken en moet het allemaal passen. Voordeel is ook dat de televisieploeg weliswaar meer uren moet maken maar er geen aparte ploeg hoeft te komen. Een win-win dus

Wij zijn er als EMG overigens heel trots op dat we het komende EK voetbal voor vrouwen in Engeland volledig in beeld mogen brengen. We streven hier naar een 50/50 vrouw/man bezetting in de ploegen, het zou geweldig zijn als dat lukt. Op 20 en 21 mei organiseren wij trouwens weer onze Talent Days, ook voor meiden en vrouwen!

Patrick Brand
Head of Marketing & Communications bij de EMG Group 

De week van Patrick Brand

Group Marketing & Communications Director EMG
2022 - week 19