Marlies van de Meent
Impact producer KRO-NCRV
2020 - week 10

Vreemde eend in de bijt

Vandaag was ik met twee collega’s in gesprek over een nieuwe stagiaire voor De Monitor. Dit keer geen stagiair met achtergrond journalistiek, maar een vreemde eend in de bijt op onze redactie: een econometrist.

Waarom een econometrist op de redactie van een tv-programma? Allereerst omdat De Monitor niet zomaar een programma is. Bij het maken van de uitzendingen onderscheiden we ons daar crowdsourcing centraal te stellen. ‘Het journalistieke platform dat begint bij jouw verhaal’, staat er niet voor niets met koeienletters bovenaan onze website. Op basis van de tips van kijkers signaleren we misstanden en systeemfouten en maken daar een serie artikelen, online video(‘s) en een televisie-uitzending over.

De tips komen binnen na aanleiding van een uitzending of een oproep op social media. Via het crowdsourcing systeem dat achter onze website hangt ontvangen we tientallen, bij populaire onderwerpen (zoals laatst over de kantoortuin honderden tips van betrokken kijkers. Die tips zijn de basis van het onderzoek. En als je geïnteresseerd bent in de voortgang van het onderzoek, kun je je abonneren op de nieuwsbrief van dit onderwerp. Ook zie je precies in welke fase een onderzoek zich bevindt: van verkenning en research tot opnamen en de uitzending.

Kortom: de communities rondom onze onderzoeken zijn erg belangrijk. De stagiaire econometrie willen we daarom uitdagen om in onze data op zoek te gaan naar relevante inzichten rondom onze community. Kun je via een netwerkanalyse van onze social mediavolgers en websitebezoekers patronen ontdekken die relevant zijn voor onze strategie?

Stagiairs met dit profiel zijn over het algemeen lastig te vinden. Ze kiezen er veel vaker voor om bijvoorbeeld in de financiële sector te gaan werken, omdat bij hen onbekend is welke data- en IT- processen in de media-industrie worden gebruikt. Mijn laatste project voor Media Perspectives (mijn vorige werkgever) was er daarom ook op gericht om deze studenten via een hackathon (Media Hack Day) te interesseren in onze industrie.

Ik kijk er daarom erg naar uit om samen te werken met een econometrist en te ervaren hoe groot de toegevoegde waarde van deze ‘vreemde eend’ echt is!

Marlies van de Meent
Impact producer KRO-NCRV

De week van Marlies van de Meent

Impact producer KRO-NCRV
2020 - week 10