Daan Jongen
2019 - week 09

Verantwoordelijkheid van social bereik

Elon Musk is misschien wel de interessantste persoon van dit moment. Bezig met een revolutie in de transport- én ruimtevaartsector.

En wat te denken van de vlammenwerpers die hij maakt, gewoon omdat hij het awesome vindt. En ondertussen gewoon een jointje roken bij een podcast. Je moet ook een beetje een rebel zijn om te bereiken wat hij al heeft bereikt. Maar je moet ook zeker je verantwoordelijkheid pakken, net zoals bijvoorbeeld de president van een land dat doet.

Elon twittert ook graag. Zelf. Wat een verademing is met alle gelikte social bedrijven die panklare gesponsorde tweets schrijven waardoor de persoonlijkheid van het medium afneemt. Minder spannend. Wel veilig. Want toen Elon Musk laatst tweette dat hij Tesla misschien weer van de beurs wilde halen, werd hij op het matje geroepen door de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Als je zoveel impact hebt, moet je natuurlijk wel nadenken over de consequenties van ondoordachte berichten op Twitter, net zoals bijvoorbeeld de president van een land dat doet.

Nu is Musk opnieuw in de problemen door een tweet. Hij tweette namelijk dat Tesla in 2011 nul auto’s maakte, maar dat het er dit jaar 500.000 zijn. Hoewel hij later met de correctie kwam dat dit getal eerder rond de 400.000 ligt, wil de SEC dat Musk in gebreke wordt gesteld. De tweet was ‘onjuist en misleidend’. En mensen met zo’n groot bereik op social zouden beter moeten weten, net zoals bijvoorbeeld de president van een land dat doet.
Covfefe.

Daan Jongen
Journalist Nieuwe Media