Daan Jongen
2019 - week 09

Drie redenen waarom Twitter relevant zal blijven

Ik hoor vaak: ‘Zit je nog op Twitter? Dat is toch hartstikke dood?’ En om eerlijk te zijn: Twitter is niet het grootste sociale medium van deze wereld. Maar gelukkig meer dan de 5.000 waar John de Mol over sprak bij DWDD.

Uit het onderzoek van Marketingfacts blijkt namelijk dat Twitter zo’n miljoen dagelijkse Nederlandse gebruikers heeft. En dat is best veel. Waar blijft die relevantie vandaan komen? Natuurlijk zijn de mensen op Twitter absoluut geen generaliseerbare afspiegeling van de samenleving. Maar wat opvalt is dat bij bepaalde momenten en gebeurtenissen Twitter floreert.

Breaking news
Natuurlijk zitten er veel journalisten op Twitter, maar mensen gaan tegenwoordig vaak ook zelf op zoek naar nieuws. Als er ergens iets gebeurt, heb je dat vaak binnen no time in je tijdlijn. De zoekfunctie en het gelukkig teruggekeerde chronologische tijdlijnmechanisme zijn daar key in. Met de juiste zoektermen kom je snel tegen waar je iets over wil weten.
Ik schreef in 2016 mijn masterscriptie over hoe sociale media gebruikt worden bij breaking news en keek daarbij naar hoe NOS en RTL in hun berichtgeving over MH17 gebruik maakten van sociale media. Het waren bijna alleen maar tweets en ze werden op drie manieren gebruikt:
• brengen van nieuws via foto’s van mensen ter plaatse in tweets
• bevestigen van nieuws via berichten van lokale officials ter plaatse in tweets
• en het bieden van perspectief via statements van lokale de lokale overheid in tweets
We zien dus dat mensen Twitter gebruiken als tweezijdig communicatiemiddel ten tijde van breaking news.

Sport
Bij grote sportevenementen als de Olympische Spelen, een EK of WK maar ook bij gewone wedstrijden ontstaat er massa-attentie in korte tijd op het medium. Wie in het weekend in de trendinglijsten kijkt, ziet vaak dat top 3 bestaat uit: #feyaja, #psvnac of #azher. Ook hier lijkt sprake te zijn van een tweezijdige structuur. De Twitter-tijdlijn wordt gebruikt als zendmiddel voor informatie over de wedstrijd maar mensen willen ook hun mening geven en die van anderen lezen. Sportevenementen en Twitter zijn een gouden combinatie.

Live events
Maar sport hoeft niet de key te zijn, want hetzelfde geldt voor evenementen met een korte massa-attentie als bijvoorbeeld The Passsion of het Eurovisie Songfestival. Zeker die laatste is interessant omdat er rond de 200 miljoen mensen naar kijken. Twitter kan dienen als graadmeter voor hoe goed je land het heeft gedaan. Voor mij is het overigens gewoon een vrijbrief om heel veel gifjes met matige woordgrappen te maken, maar dat terzijde.

Door gecombineerd bereik samen te brengen, kun je veel bewerkstelligen. Zo werd ik vorig jaar door Coosto en The Best Social Media samen met een groep andere Twitteraars uitgenodigd om samen te komen en met zijn allen te tweeten over het Songfestival. Resultaat: een bereik van 22 miljoen op 1 avond. Nee, Twitter is absoluut niet dood.

Daan Jongen
Journalist Nieuwe Media