Daan Jongen
2019 - week 09

Nieuwe data

De wereld draait steeds meer om data, data en nog eens data. Data om de consument beter te kunnen bereiken. En dus geld mee te verdienen. Maar van wie is die data? Zou de persoon op wie de data betrekking heeft niet de eigenaar moeten zijn?

Op Reddit las ik gisteren dat in de privacy policy van Niantic, de ontwikkelaar van Pokémon Go, duidelijk staat vermeld dat ze de verzamelde data mogen delen (lees: verkopen) aan derden. Zoals ze zelf zeggen: ‘Industry and marketing purposes’. Lekker dubbelzinnig.

To be fair, ik ben hier ook ingetrapt. Verblind door de hype van Pokémon Go alles geaccepteerd en Pokémons gevangen. Aan de andere kant: niemand leest tegenwoordig de pirvacyvoorwaarden omdat je daar simpelweg geen tijd voor hebt. Gemiddeld genomen kost het 76 werkdagen per jaar om alle overeenkomsten die we aangaan goed te lezen. Nog even los van het strooien met jargon en onnodig moeilijke termen.

Pokémon Go specifiek biedt een goudmijn aan data omdat het bewegingen en gedrag kan koppelen aan de omgeving. Sowieso is het verkooppraatje van Niantic tegen adverteerders als McDonalds: ‘Wij kunnen kinderen fysiek bewegen naar een gewenste locatie toe’. Een sterk voorbeeld van gamification, maar moet en mag je zo ver gaan?

Bedrijven verdienen miljarden met het verzamelen, inkopen en verkopen van data. Data over ons. Informatie over ons. Er worden veel grenzen overschreden. Juridisch gezien is het lastig om te bepalen wie de eigenaar is van die data. Maar blijkbaar wordt informatie over jouw persoon gebruikt om op meerdere manieren geld mee te verdienen. Is het dan niet een idee om jou als bron van data daarin te laten meedelen?

In ieder geval mogen we best eens kijken naar hoe we deze boevenbranche in ieder geval duidelijker in kaart kunnen brengen. Misschien met een duidelijk label per website waar staat welke data verzameld wordt. Wil je die doorverkopen? Dan niet zonder toestemming van de bron. Daar hoeft niet perse een factuur aan gekoppeld te zijn, maar de controle over welke informatie er over jou rondgaat is een mooie eerste stap.

Daan Jongen
Journalist Nieuwe Media