Bart ten Tije
2019 - week 39

Van tv mag je opblijven

Het schijnt dat mijn dochter tegen ouders van vriendinnetjes zegt dat papa grote-mensen-films maakt. Nou, dat zal de wenkbrauwen flink hebben doen fronsen.

Inmiddels weet ze dat ze beter kan zeggen dat papa voor televisie werkt. Ook al klopt dat eigenlijk ook niet helemaal meer. Want sinds februari hebben we ook Dplay in ons portfolio; onze direct-to-consumer propositie. Indien u dat nog niet wist.
Ik kan heerlijke gesprekken hebben met mijn dochter over m’n werk. Ze is erg trots. Ze ging nog eerder met mijn retro Discovery-logotrui van de Zara naar school, dan ik hem zelf gedragen had. Voor mij een trui trouwens, voor haar een jurk.
Verder neemt ze Animal Planet drinkbekers en TLC-doppers mee naar school. Hopelijk zorgt ze daarmee voor een beetje branding bij de juffrouwen denk ik dan. Die zullen toch vast wel Say Yes To The Dress kijken? En ja hoor. Mijn dochter is niet verlegen en weet me te vertellen dat de juffrouw en de klassenhulp inderdaad allebei kijken. Want mijn papa werkt met Fred, heeft ze hun verteld.
Pappa, jij maakt toch de shows op TLC? Dan vertel ik haar dat collega’s van papa de programma’s maken, en ik met mijn team zorg voor de promotie ervan. Dus jij maakt reclames? Ja eigenlijk wel ja. Ik zie ik de teleurstelling op haar gezicht. Mijn dochter houdt ook al niet van reclames. Die zijn stom. Maar voor de reclame van Say Yes werkt papa wel met Fred, zeg ik er dan snel bij. En dan is het toch weer een beetje goed.
Ik heb ook gezegd dat ze maar niet tegen de juffrouwen moet zeggen dat ze voor Say Yes altijd wat langer mag opblijven. Want samen met mamma trouwjurken kijken, is zo leuk. “Heerlijk toch?!”, zou Fred zeggen. “Lekker kijken, meid!” Ik mocht vroeger langer opblijven voor Miami Vice, mijn dochter nu voor Fred van Leer. Dat is sowieso een vette USP van televisie natuurlijk. Daar mag je langer van opblijven. Dat kun je van YouTube, Netflix of Dplay niet zeggen. Die moet je wegleggen.
Dplay hoor ik u wellicht toch nog denken, terwijl u net die zin las. Jazeker. Het beste van Discovery, TLC en ID in één app. Gelanceerd in februari en groeiend als een malle. Vandaag hebben we het logo van Dplay in lijn gebracht met de internationale Dplay’s. Een nieuw global D2C brand is in de maak. Pappa houdt wel van reclame maken.

Bart ten Tije
VP Creative Pay TV & Global Brands Team EMEA Discovery