Bart ten Tije
VP Creative Pay TV & Global Brands Team EMEA Discovery
Bart ten Tije
ΜaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
Vorige Volgende

Doe mij een passie

donderdag 26 september 2019
Bart ten Tije

Vandaag zijn we met het team een bijzonder project aan het afronden. Het in elkaar zetten van een korte film, gebaseerd op onderzoeksmateriaal. Verkregen uit een grootschalig researchproject naar de betekenis van mensen en hun passies.

Interne klanten vanuit minder frequente hoek kunnen erg leuk en afwisselend zijn. Een team in Londen houdt zich bezig met invulling geven aan ons nieuwe, interne mantra: Power People’s Passions. Want voeding geven aan de passies van mensen is wat we bij Discovery toch wel vrij aardig doen. Door middel van onze merken en content, met verhalen van echte mensen voor echte mensen.
Of het nu gaat om passies voor home & living, en alles wat daarbij hoort, food, sporten, wetenschap, het achterhalen van de waarheid en motieven achter echte misdaden, geschiedenis, reizen, ontdekkingen, relaties, liefdes, bruidsjurken, natuur, huisdieren, wildlife, auto’s, techniek, engineering en wat al niet meer. De oplettende lezer zal doorhebben dat ik zojuist ons portfolio zo’n beetje samengevat heb zonder de merken zelf erbij te noemen. U mag er een quiz van maken welk merk bij welke omschrijving hoort.

In het Nederlands vind ik het woord ‘passie’ altijd wel een beetje gek klinken. Ik weet niet echt waarom. Wellicht omdat we te nuchter zijn voor zo’n passievol woord? Maakt ook niet uit, in het Engels klinkt het prima wat mij betreft. Wat ik misschien wel het interessantst vind aan dit project, behalve het maken van de film zelf, is het onderzoeksmateriaal.

Meer dan 12.000 mensen in zes landen zijn gevraagd naar wat passies voor hen betekenen. Bij een flink aantal mensen zijn we zelfs thuis geweest om te praten over hun passies. En we hebben drie experts – een gedragswetenschapper, een techfilosoof en een socioloog – losgelaten op de rol van passies in het leven. Enfin, om een uitgebreid onderzoek kort te maken, kan ik hier delen dat de betekenis van passies in iemands leven enorm is.

Passies geven je een gevoel van controle en houvast, de voldoening iets bereikt te hebben, geven ons vertrouwen, helpen ons een band te ontwikkelen met anderen, en maken ons algeheel vrolijker in het leven. Wauw. Dus mocht u nog geen passie hebben in uw leven, dan raad ik u bij deze aan er zeker een te nemen.

Het onderzoek liet ook zien dat televisie een grote rol speelt in het ontwikkelen en onderhouden van passies. En dat is natuurlijk wel zo fijn voor ons, als je bedenkt dat wij zoveel voeding aan mensen en hun passies geven. Morgen is alweer de laatste dag van ‘De week van’. Dan zal ik een passie van mijzelf met u delen.

Bart ten Tije
VP Creative Pay TV & Global Brands Team EMEA Discovery

Bericht delen