Ward van den Bosch
2018 - week 22

Van assistent naar producent

Bij het schrijven van deze column denk ik aan mijn eerste tv-baantje. Ik sta in de Christine Le Duc winkel waar ik als productieassistent van Spuiten & Slikken (BNN) de nieuwe props voor de uitzending moet halen.

Als bleu jongentje uit de Achterhoek loop ik met schaamrood op mijn kaken naar binnen, maar na mijn derde bezoek begin ik het jargon aardig onder de knie te krijgen. Triomfantelijk verlaat ik de winkel met een Massive Ass Destructor, de nieuwste Double Rabbit Pleasure PK en de Cold Xtreme Turbo. Ja, google die maar even.
Ik was 20 toen ik in aanraking kwam met de televisiebranche en wist meteen dat dit het was: een baan die niet als werk voelde. De opnamedag. Wat een kick. Alsof de halve wereld in de fik staat en er op dat moment niets belangrijker is dan de uitzending. Herkenbaar?
Deze bijbaan heb ik trouwens volledig aan Filemon Wesselink te danken. Zijn broertje en mijn broer kennen elkaar en zo eindigden we na een potje voetbal aan de bar. Ze zochten een productieassistent voor de Zomertour van S&S. Een week later zat ik op de redactie en bleef er zitten.
Na drie jaar BNN kwam PilotStudio. Daar leerde ik Vanja Mlinar (regie/eindredactie), mijn toekomstige compagnon, kennen. Klinkt nu al als een huwelijk. Onder de vleugel van Ewart van der Horst leerden we programma’s van A tot Z maken en werden we volwassen. Na vijf te gekke jaren en inmiddels hoofd productie, begon het te kriebelen: een eigen productiehuis. Vanja en ik besloten een bedrijf te starten: Awesome Productions.

Onze eerste lead was wederom Filemon. Hij wilde samen met ons een programma maken op LINDA.tv. Niet veel later staan we met ons eigen productieteam bij een doedelzakvereniging voor ‘Filemons Vrolijke Verenigingen’. Je komt nog eens ergens. Inmiddels zijn we hofleverancier bij LINDA.tv en produceerden we de afgelopen drie jaar o.a. voor Nickelodeon, VNDG, Appie Today, Libelle.tv en History Channel.
Sinds vorige week hebben we een nieuwe naam: Awesome Originals. Een ander jasje en groeistrategie. Inmiddels zijn we een kenner op het gebied van webseries. Als digital format agency combineren we nu merk-insights, creatie en productie. Digitale uitgevers en merken kunnen bij ons terecht voor tailor-made formats.
Best spannend zo’n verandering. De mensen en systemen moeten over op de nieuwe naam en daarnaast zijn we natuurlijk benieuwd naar de reacties die het gaat opleveren.
En… Filemon, nog bedankt hè!

Ward van den Bosch
Co-Founder Awesome Originals

De week van Ward van den Bosch

2018 - week 22