Vanja Mlinar
2018 - week 22

Branded entertainment

“Een jaar lang editorial content voor de prijs van één commercial.” Dit zei ik nog laatst bij een pitch en ik meen het ook. Merken zijn nog huiverig wat branded video ze oplevert, omdat ze niet direct het effect kunnen meten. Als ze horen dat ze voor de prijs van een TVC een jaar lang leuke content – met hun merkverhaal – direct naar hun doelgroep kunnen brengen, willen ze dat niet snel geloven.

Wij werken altijd met benchmarks bij onze offertes, dus je weet precies wat je voor welk budget kunt verwachten. Klanten zijn dan ook blij verrast wat er mogelijk is. Kijk, ik weet ook wel dat een dikke commercial heel duur is, en een andere tak van sport, maar we moeten ophouden te doen alsof we nog op 35mm film schieten. De digitale apparatuur is zo goed geworden dat je tegenwoordig voor een fractie van de prijs die beeldkwaliteit kan evenaren. Een goed idee en production value blijven echter nog steeds even belangrijk.

Toen ik als regisseur tv maakte, vond ik online content om te huilen. Eigenlijk vond je als tv-maker alles wat online werd gemaakt troep. Nu ik zelf short form maak, heb ik er diep respect voor gekregen. Ik heb net weer een montage terug naar de edit gestuurd, omdat ik niet gepakt werd in de eerste seconden. Televisie kijk je erbij, je zit op de bank en je doet er nog wat naast, even snel de keuken in om de oven te checken bijvoorbeeld. Als je een video op je mobiel bekijkt, dan heb je de volle aandacht voor de content. Schiet deze te kort, dan ben je met één swipe weg.

Daarom zijn wij er ook zo op tegen om een webserie kapot te adverteren. De kijker prikt zo door die gelikte reclameboodschap, ook al verpak je het als een reportage van vier minuten. Onze filosofie is daarom geen branded content maar branded entertainment: formats bedacht voor een merk met een redactionele inslag. Het is altijd zoeken naar de juiste mix van inhoud en advertising en daar moet je de klant soms ook van overtuigen.

Ik duik nog even zelf de edit in, want dat begin is nog steeds niet perfect.

Vanja Mlinar
Co-Founder Awesome Originals