Frank de Wit
Hoofd EndemolShine Beyond
Frank de Wit
ΜaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
Vorige Volgende

Tv of online?

dinsdag 20 februari 2018
Frank de Wit
Hoofd EndemolShine Beyond

EndemolShine is de grootste producent van tv content ter wereld. Als je binnen zo’n bedrijf een digital unit begint, weet je dat je in de jaren erna het continu moet hebben over het verschil tussen tv en online content.

Om daar iets over te kunnen zeggen, moet je het eerst hebben over de definitie van tv. Voor mijn ouders staat tv gelijk aan Nederland 1. Tenzij de Olympische 3000 meter schaatsen voor vrouwen en de 1500 meter shorttrack voor mannen tegelijkertijd worden gereden, dan is er ook nog een Nederland 2, anders niet.

Voor mijn zoontje is tv het dagelijkse uurtje cartoons dat hij mag kijken voordat we gaan eten. Voor mij, en ik denk voor meer van mijn generatie (ik ben van 1982, een ‘xennial’, een wal-schip generatie tussen de offline generation x en de volledige online millenials in) is tv vooral het multifunctionele apparaat dat voor de bank staat en connected is met (in mijn geval): het internet (voor Netflix en YouTube), een Ziggo box, een externe harddrive, een PS4, een Wii, een Super Nintendo Mini, een Google Chromecast, mijn stereo en Sonos Connect.

Met mijn definitie van tv bestaat er geen duidelijk verschil tussen tv en online content. Ik pleit er ook voor om het compleet af te schaffen. Ook het verschil tussen lineair en on demand kunnen we aan de wilgen hangen. Als ik in plaats van 20.30 om 20.45 uur start met het kijken naar de Voice, kijk ik on demand maar dat maakt voor de content helemaal niks uit.

En als we dan toch bezig zijn: doelgroepen bepalen ook de contentvorm niet. Dat jongeren geen aandachtspanne hebben en alleen maar korte clips kijken, is onzin. Jongeren bingewatchen series van 14 uur achter elkaar en mijn moeder kijkt naar fail compilaties van katten op Facebook, zij nog wel.

Het enige verschil voor mij is content die je actief kijkt (met je duim op een scherm klaar om te klikken of te scrollen op zoek naar snelle satisfaction) en content die je passief kijkt (met chips en kat op bank, liefst zo lang mogelijk en zonder keuzestress). Op van oorsprong actieve platforms komt steeds meer content die je ook passief graag zou consumeren. En dat maakt het voor definitiepuristen complex.

Neem Jachtseizoen, dat wordt uitgezonden op het YouTube kanaal van StukTV en minimaal meer dan 1,5 miljoen views per aflevering haalt. Dat zou niet misstaan op ‘tv’ (@RTL5: waarom zenden jullie dat eigenlijk niet ook lineair uit? #dtv). Maar ook #BOOS had prima op NPO3 gekund en ons eigen online reisprogramma Wander is in zijn geheel uitgezonden bij MTV.

Met de komst van Facebook Watch, Amazon Prime en YouTube Red zal de vraag naar goede content alleen maar meer worden en dat is goed nieuws voor EndemolShine. De vraag naar ‘online’ content voor languit op de bank geldt lang niet alleen maar voor scripted series. Apple scoort met Carpool Karaoke (ex tv), Netflix met Queer Eye For The Straight Guy (ex tv) en op YouTube loopt EndemolShine’s Best Cover Ever, een soort digital first talentenjacht.

Er is een aardverschuiving op het gebied van businessmodellen rondom content. Van AVOD naar SVOD. Van lineair naar uitgesteld kijken inclusief de ad-skip of -block. Maar de content op zich leunt al sinds het begin der tijden op goede storytelling en formats en dat zal altijd wel zo blijven. Kortom, niks aan het handje voor EndemolShine…

Frank de Wit
Hoofd EndemolShine Beyond

Bericht delen