Justus Verkerk
Chief Executive Officer FCCE
Justus Verkerk
ΜaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
Vorige Volgende

Trendsetting in Dubai

maandag 26 februari 2018
Justus Verkerk
Chief Executive Officer FCCE

Het is de eerste dag van de tv-markt Discop Dubai. Een soort MIPCOM in Cannes, maar dan kleiner en met name op het Midden Oosten gericht. Gisteren is de beurs al begonnen omdat het weekend hier een dag eerder begint en dus vloog ik zaterdag al.

Met het FCCE-team bezoeken we ongeveer veertien beurzen per jaar. Op de grotere evenementen hebben we onze eigen stand, maar op de kleinere is dat vaak niet meer dan een tafel. En dan is het natuurlijk de truc om de agenda helemaal vol te hebben met afspraken, 30 minuten per keer. De ene potentiële klant na de ander en indien mogelijk 16 tot 18 op een dag.

En dan moet je wel goed notuleren, want na drie dagen weet je werkelijk niet meer wat je met wie besproken hebt. We bieden met name ready made entertainment magazines. Natuurlijk over film maar sinds een paar jaar ook over muziek, mode, celebrities, lifestyle, social media et cetera.

Elke week levert het FCCE productieteam elf nieuwe programma’s af en die gaan dan naar bijna 120 landen. Ieder programma van FCCE is in het Midden Oosten op de buis; onder andere bij OSN, Bein, MBC en FOX. De meeste programma’s worden in ieder geval gelokaliseerd met een voice over, maar vaak ook met een lokale host en een aantal lokale items.

Het is een trend die ons team wereldwijd ziet en het lijkt of de Nederlandse omroepen dat ook weer omarmen. Een aantal jaar geleden zagen we dat veel nadruk kwam te liggen op Internationale series. Maar nu de kijker bijna ieder serie ergens on demand kan krijgen, lijken de Nederlandse zenders juist een USP te kunnen halen uit lokale productie en/of adapties.

En dan is er gelijk de mogelijkheid om korte items uit het programma te monteren voor online & socials. En die korte items roepen op hun beurt op om het wekelijkse lineaire programma te bekijken op de zender. Dat blijkt dus te werken. Jonge doelgroepen ‘ontdekken’ lineaire zenders opeens weer. Crossmediaal en lokalisatie waren de twee thema’s bij bijna ieder gesprek.

Tijdens de beurs zijn er ook twee dagen format pitchsessies, The Arab Format Accelerator. Ik ben in de jury gevraagd om nieuwe formats van en/of voor het Midden Oosten te beoordelen op hun internationale potentie. Tot mijn spijt en verrassing hebben we van geen enkele Nederlandse producent een pitch ontvangen.

Wel van Zuid Koreaanse, Zuid Afrikaanse en natuurlijk diverse partijen uit het Midden Oosten, maar ik had gehoopt op een Nederlandse verrassing. Vroeger was Nederland koploper met diverse onafhankelijke producenten die hun formats hadden getest op de Nederlandse markt. Maar met het politieke klimaat en de daarmee gepaard gaande bezuinigingen en gebrek aan focus op de creatieve industrie lijkt een mooi exportproduct op te drogen.

Wat waren dan wel de meest opmerkelijke inzendingen van vandaag? De slechtste: een Koreaanse dramaserie waarbij op geen enkele manier rekening werd gehouden met de cultuur in het Midden Oosten of daar buiten. Totaal kansloos dus. De beste inzending was een animatieconcept waarin voor kinderen de islamitische cultuur en gewoonten werden uitgelegd. Commercieel wellicht niet heel interessant maar als brug tussen de verschillende culturen zeker een mooi exportproduct. Morgen weer twaalf nieuwe pitches.

Justus Verkerk
Chief Executive Officer FCCE

Bericht delen