Justus Verkerk
Chief Executive Officer FCCE
Justus Verkerk
ΜaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
Vorige Volgende

Lokalisering

dinsdag 27 februari 2018
Justus Verkerk
Chief Executive Officer FCCE

De dag begonnen door wat items van onze News Feed te kijken. Dagelijks maken we minimaal tien items en deze keer zit er een terugblik op de Berlinale (Filmfestival in Berlijn) in. Fantastisch materiaal van mijn partner René Mioch met mooie interviews, schitterende jurken op de rode loper en een aantal opvallende uitingen op social media.

Het is een mooie weergave van de andere kant van ons bedrijf. Jaarlijks bezoekt het productieteam minimaal acht filmfestivals, meerdere fashion weeks, muziekfestivals en andere celebrity events. En de daar geproduceerde content doet het in bijna alle territoria goed mits het gelokaliseerd wordt. Zoals gisteren al gezegd is het één van de thema’s op de beurs in Dubai omdat ook bij streaming en VOD de lokalisering lijkt te bepalen hoe succesvol een programma, serie of dus hele dienst op de lange termijn is.

En dat geldt dan eigenlijk voor alle genres. Met het verkrijgen van meer vrijheid in het Midden Oosten en bijvoorbeeld de opening van bioscopen in Saoedi-Arabië staat de deur open voor creatieve geesten. Het is waarschijnlijk ook de reden waarom er nu opeens aandacht is voor de Entertainment Experience, een format waar we in 2013 een Emmy voor wonnen en dat nu opeens het nieuwe crossmediale platform voor jonge creatieve filmmakers in Egypte en de United Arabic Emirates lijkt te worden onder leiding van een Egyptische regisseur: Yousri Nasrallah.

Crowd sourcing is dan ook hier doorgebroken en wordt door de overheid gesteund en zelfs gefinancierd. En dat kan wel eens een belangrijke ontwikkeling blijken op de lange termijn. Blijkbaar waren we vijf jaar te vroeg met het format. Destijds durfden alleen Ziggo en Paul Verhoeven het aan. Twee jaar later werd het format verkocht in China met John Woo als regisseur en nu hebben we naast het Midden Oosten eindelijk ook interesse vanuit andere landen. Waarschijnlijk omdat de ontwikkeling van hoogwaardig drama, als reactie op de strategie van bijvoorbeeld Netflix en Amazon, steeds belangrijker is geworden.

Die gedachte wordt gevoed door de presentaties van gisteren waar diverse drama- en documentaireseries werden gepitcht, met name uit het Midden Oosten. Er blijken hier dan, op basis van eeuwenoude tradities en mythes, nog heel veel hele mooie verhalen te zijn, die bewerkt tot een dramaserie voor een internationaal publiek interessant zijn. Wat mij betreft was de beste pitch van de tweede dag echter een format uit Saoedi-Arabië waarin social media en een talentenjacht werden gecombineerd. Zo’n typisch geval van: wow, waarom hebben we dat nog niet eerder gezien? Het maakt morgen in ieder geval een goede kans op een ‘podiumplek’.

Justus Verkerk
Chief Executive Officer FCCE

Bericht delen