Anneliene Van den Boom
Creative & Virtual Reality Director en Master of Arts in Media Innovation
Anneliene Van den Boom
ΜaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
Vorige Volgende

Termen en toekomstbeelden

woensdag 21 november 2018
Anneliene Van den Boom

Tot nu toe heb ik het alleen over Virtual Reality gehad, want daar heeft men wel eens van gehoord. Sommigen hebben het misschien zelfs al ervaren. Maar gebruiken wij over een aantal jaar nog steeds die term?

Deze blogpost gaat niet uitleggen wat het verschil is tussen VR, AR (Augmented Reality) en MR (Mixed Reality). Er zijn genoeg andere sites die je dat kunnen uitleggen. Ik wil het graag hebben over twee andere termen: ‘immersiveness’ en ‘XR’.
De laatste term is vrij simpel, namelijk een verzamelterm voor VR, AR en MR, waarbij ‘X’ even abstract is als in iedere wiskundesom. ‘Immersive media’ vertaalt Google naar ‘meeslepende media’. Ook al klinkt dat nergens naar, deze vertaling helpt mij wel om mijn punt te maken.
Ik vind namelijk dat een goed boek, ontroerende film of boeiende serie even ‘immersive’ kan zijn als een XR-ervaring. Echter, om zo’n verhaal goed/ontroerend/boeiend/meeslepend te maken moet je wel de regels van dat specifieke medium kennen.
Dat is lastig voor een medium dat nog steeds ieder jaar met nieuwe functionaliteiten op de proppen komt. Na resolutie en interactie ligt nu de focus op mobiliteit. Komend jaar komen er namelijk nieuwe headsets op de markt. Headsets waarmee je rond kunt lopen in een virtuele ruimte, zonder vast te zitten aan eindeloze kabels.
Wat dit betekent voor onze termen en toepassingen kun je volgende week woensdag, 28 november, ontdekken in het VondelCS tijdens de laatste WeMakeVR demo-avond van dit jaar. Bij deze ben je uitgenodigd om dit te ervaren en mee te speculeren.

Anneliene van den Boom
Creative & Virtual Reality Director
Master of Arts in Media Innovation