Anneliene Van den Boom
Creative & Virtual Reality Director en Master of Arts in Media Innovation
Anneliene Van den Boom
ΜaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
Vorige Volgende

Reality check

donderdag 22 november 2018
Anneliene Van den Boom

Voor de afwisseling wil ik het vandaag hebben over reality, zonder het virtual ervoor. Deze week zou ik in eerste instantie op zee zijn voor opnamen. Maar vanwege weersomstandigheden is deze shoot verschoven. Zo heb je ineens een hele week te vullen.

Wat betreft werk is dat geen probleem. Maar voor mijn vrije tijd is dat een ander verhaal. Er is namelijk zoveel te doen, vooral online. De ‘information overload’ is om bang van te worden. Dat zijn mensen ook, bang om iets te missen. FOMO. Je wilt alles meemaken, je mag niets missen.
Dat is natuurlijk onmogelijk. De mensen die hier een balans in kunnen vinden, chapeau! Dat lukt helaas niet iedereen. Je hebt mensen die alles gaan doen, delen, overal bij zijn. Maar een waarschijnlijk grotere groep trekt zich terug en doet uiteindelijk niets.
Alleen dat laatste, dat zie je nooit terug op social media. Mensen stoppen misschien even met posten of plaatsen oude vakantie plaatjes: “Oh, mag ik even terug?” op Instagram. Maar de ‘in-je-pyjama-op-de-bank-alleen-met-een-bak-ijs-op-schoot-een-serie-kijken’-kiekjes zag je nooit. Dit is wel aan het veranderen. Steeds meer influencers bekennen dat ze helemaal niet altijd #happy en #blessed zijn.

Of social media ooit helemaal transparant gaan worden, durf ik niet te zeggen. Maar ik ben blij dat influencers de eerste stap maken en toegeven dat het perfecte plaatje niet zo perfect is. Zelf doe ik nog even niet mee met die trend. Ik gebruik dit medium vooral als een soort openbaar fotoboek waar ik graag doorheen scroll om mijzelf te herinneren wat voor leuks ik allemaal heb meegemaakt.
Ik hoef daarin niet per se mijn slechte dagen terug te zien. Wellicht verandert dat, na het zien van de documentaire #followme die vanavond op NPO3 te bekijken is, of juist niet. In ieder geval is dit de eerste keer sinds tijden dat ik weer tv kijk, avond gevuld. Wie weet maak ik er wel een momentje van op ‘The Gram’.

Anneliene van den Boom
Creative & Virtual Reality Director
Master of Arts in Media Innovation