Samenwerken met de regio
Wakker worden met een blik op de app van SKO. Ruim 5,5 miljoen kijkers hebben de persconferentie gevolgd bij de NOS op NPO 1. Met de kijkers van RTL 4 en SBS6 daarbij opgeteld keken om 19.00 uur 7,5 miljoen mensen. Het woord exponentieel is niet alleen van toepassing op het aantal mensen dat is besmet met het coronavirus.
Direct daarna op weg naar de NOS. Door de hoofdingang. Onder die drie letters doorlopend. Nadenkend over deze getallen. Hoe meer en hoe groter, hoe lastiger het is om je er een concrete voorstelling van te maken. Anders dan vergelijkingen dat bijna 1 op de 2 inwoners van ons land hebben gekeken. Radio, online en uitgesteld kijken nog niet eens meegerekend. Met dank aan de journalistieke functie.
Een functie die we in de basis hebben naar het Nederlands publiek. Al sinds 5 januari 1956. Toen nog als de NTS, de Nederlandse Televisie Stichting. We hebben de taak het Nederlands publiek breed te informeren, van jong tot oud, op alle mediaplatforms.
Maar die functie beperkt zich wat ons betreft niet alleen tot het publiek. Daar waar we van betekenis kunnen zijn voor de journalistieke infrastructuur doen we dat graag. Vanuit de gedachte dat je, als publiek gefinancierde organisatie, de maatschappij naast je eigenlijke taak ook op andere manieren kan dienen.
Dat heeft inmiddels geleid tot een alsmaar groeiende samenwerking met dertien regionale omroepen, op radio, tv en online. Deze samenwerking zorgde ervoor dat regionaal nieuws vorig jaar verantwoordelijk was voor 13% van het online bereik van de NOS. Andersom is het bereik van de regionale omroepen met 15% gegroeid.
In datzelfde jaar hebben we onderling 2.968 nieuwsitems uitgewisseld; gemiddeld acht per dag, 200 miljoen clicks per jaar. Deze samenwerking zal alleen maar toenemen. Niet in de laatste plaats omdat de NOS nu ook de taak tot verzorgen van het regionale nieuws erbij krijgt. Vanzelfsprekend sámen met de regio.
En met het door de NOS ontwikkelde newsroomsysteem iNOS bedienen we inmiddels drie regionale omroepen. Wat ons betreft sluiten we ook de andere tien regionale omroepen daarop aan. Levert besparingen op die daar aan mooie en nieuwe content besteed kan worden. Twee keer winst in financieel ingewikkelde tijden!
Sinds een klein jaar lopen ook gesprekken met de lokale omroepen, om te onderzoeken hoe we een bijdrage kunnen leveren aan het versterken van de lokale journalistieke functie. En volgt uit de zogenaamde tafel van Slob dat we met private journalistieke partijen, zoals uitgevers, onderzoeken of we delen van onze audiovisuele content van waarde kunnen laten zijn voor hen. Met als uitgangspunt dat we de journalistiek als geheel versterken.
De omvang en het bereik van de NOS wordt in de markt nog wel eens als verstorend gezien. Maar het tegendeel is waar. Wanneer we slim gebruik maken van elkaars krachten is dat goed voor het publiek. En voor de journalistiek. Zo laten de samenwerkingen nu al zien.
Gerard Timmer
Algemeen Directeur NOS
De week van Gerard Timmer
-
ΜaandagDe wereld van de NOS
-
DinsdagNOS in coronatijd
-
WoensdagVeiligheid van de journalistiek
-
DonderdagSamenwerken met de regio
-
VrijdagDiversiteit bij de NOS