Duurt Holman
Creative Director Stepping Stone
2021 - week 37

Relevantie

Tata Steel wil op termijn over op waterstof. Van een supervervuiler naar een ‘schone’ energie-opwekker, kan dat echt? Ik ben er wat sceptisch over, maar door het produceren van de documentaire Waterstof, onze nieuwe energie voor National Geographic, weet ik dat het in theorie mogelijk is: overstappen naar waterstof.

Maar dan moeten bedrijfsleven én overheid mee. Deze docu is een mooi voorbeeld van het soort content dat wij graag maken. Een onderwerp bij de kop pakken en het dan op zo’n manier brengen dat het niet alleen informatief, maar ook entertainend is. In dit geval met een wereldrecordpoging en studenten van de TU Delft die vol passie werken aan de Forze waterstof-raceauto.

Nog twee voorbeelden: voor NPO 3 werken we aan een special over straatintimidatie tegen vrouwen en aan een format over de woningcrisis in Nederland, beide met een commercieel format-sausje. Kan best en de urgentie komt daardoor misschien wel extra goed over.

Over maatschappelijk relevante onderwerpen gesproken: mijn compagnon Marlies van Amerongen is sinds kort te horen in onze gloednieuwe podcast VetGelukkig. Zelf onderging ze kortgeleden een gastric bypass en in de serie praat ze met bekende en onbekende mensen over de oordelen en vooroordelen rond overgewicht. Het zijn optimistische, echte gesprekken met ook ruimte voor humor en zelfspot.

Als ik privé aan het buizen ben, blijf ik trouwens vooral hangen bij guilty pleasures waar maar weinig maatschappelijks aan te ontdekken is: Storage Wars, Pawn Stars, Ink Master, Forged in Fire of American Pickers (een DeLorean vinden in een oude schuur, beter wordt het niet). Niet alles hoeft relevant en urgent te zijn.

Duurt Holman
Creative Director, Stepping Stone

De week van Duurt Holman

Creative Director Stepping Stone
2021 - week 37