Wilbert Mutsaers
Head of Spotify Benelux
2022 - week 03

Put Your Records On!

2022 is echt uit de startblokken nu. Dat is ook te merken aan het aantal nieuwe en relevante muziekreleases dat op stapel staat. Mag beroepshalve niets verklappen, maar enthousiast ben ik zeker over wat eraan komt.

Afgelopen maanden werd kerstmuziek bij wijze van spreken per strekkende meter aangeboden. De ‘classics’ deden het overigens opnieuw beter dan het jaar ervoor. Alleen al op kerstavond in Nederland tikte ‘All I Want For Christmas is You’ van Mariah Carey ruim 750.000 streams aan.

December wordt gekenmerkt door terugkijken, nostalgie galore. Prima en leuk, ik wentel me er ook met veel genoegen in hoor, maar persoonlijk verlang ik daarna ook weer net zo snel naar nieuwe muziek, films, kunst, boeken, series, concerten, inzichten.

We worden als liefhebbers wat dat betreft op onze wenken bediend nu. Alle takken van de cultuur- en entertainmentsector kennen deze dynamiek: in januari wordt het (e-)gaspedaal weer ingedrukt en volgt een precisiebombardement aan releases. Soms lang tevoren aangekondigd om de hype op te kloppen, soms juist als verrassing. Zo was daar ruim een week geleden opeens ‘Dawn FM’ van The Weeknd, de eerste echt grote muziekrelease van dit jaar.

‘You are now listening to 103.5 Dawn FM. You’ve been in the dark for way too long.
It’s time to walk into the light. Just relax and enjoy another hour of music on 103.5 Dawn FM.’

Zulke verrassingsreleases zien we afgelopen jaren steeds vaker, met als gevolg dat het album vanaf eerste dag alleen streaming te beluisteren is en dus (nog) niet verkrijgbaar op cd of vinyl. Interessant is dat als het om streaming gaat, er soms wordt gesproken over wat er (nog) niet streaming te luisteren is, en dat de praktijk tegelijk juist is dat steeds meer nieuwe releases niet meer als fysiek product verschijnen of pas op later moment.

Interessant is verder dat The Weeknd zijn album conceptueel gezien als een radio-uitzending benadert. Nu is radio nog altijd een grote liefde van me. Ook ruim zes jaar na mijn vertrek bij NPO 3FM en FunX, volg ik de ontwikkelingen in radioland op de voet. Het is en blijft een schitterend ‘snel’ medium, zo je wil een lineaire audiostream die vervlochten met social media, nieuws, de juiste dj’s, redacties en shared experiences altijd sterk en relevant zal kunnen blijven.

In mijn studietijd deed ik wel eens wat bij Radio Rataplan. De Nijmeegse krakers gebruikten in de jaren tachtig deze ‘vrije radio’ als een soort FM-megafoon richting de achterban. Toen ik daar onduidelijke muziek mocht gaan draaien, was de krakerstijd overigens al voorbij. We konden echter wel experimenteren wat we wilden. Overigens, als je meer wil weten over het alternatieve Nijmegen begin jaren negentig, dan is de serie The Spectacular die de VPRO op dit moment uitzendt een echte aanrader.

Op het snijvlak van radio, muziek en streaming, zijn er afgelopen jaren vele interessante ontwikkelingen, zoals herwaardering van podcasts uiteraard, ‘music and talk’, playlists die met time-framing een radio-flow krijgen, nieuws gecombineerd met gepersonaliseerde muziek. Met alle mogelijke varianten wordt op dit moment geëxperimenteerd.

Vanmiddag heb ik een (zooooooom-)afspraak met ‘Record Store Day’, om te kijken wat we dit jaar eventueel gezamenlijk zouden kunnen ondernemen. Zoeken waar online en fysiek elkaar kunnen versterken. Dat gebeurt namelijk. Zoals radio en streaming goed naast elkaar bestaan, en soms verschillende behoeften vervullen, is dat met streaming en vinyl/cd net zo.

Rondhangen in Concerto in Amsterdam, ik doe het nog altijd graag, bleek zelfs de eerste klant afgelopen zaterdagochtend toen de winkel eindelijk weer open mocht. Kocht recentelijk nog iets te veel vinyl-singles bij Velvet in Amsterdam. Lekker vinyl ruiken, praatje maken, koffie, High Fidelity is er niets bij.

Tijdens mijn studie Communicatiewetenschap, ergens in de Tweede IJstijd, leerde ik dat nieuwe media zelden oude verdringen, maar wel invloed hebben op elkaars ontwikkeling. Daar kan ik aan toevoegen: nieuwe ontwikkelingen in de media en cultuursector worden bijna altijd als eerste zichtbaar en voelbaar in de muziekwereld.

Enfin, geniet komende tijd weer van de vele nieuwe releases. Of om met The Weeknd en Corinne Bailey Rae te spreken: ‘Just relax, enjoy another hour of music and put your records on!’

Wilbert Mutsaers
Head of Spotify Benelux

De week van Wilbert Mutsaers

Head of Spotify Benelux
2022 - week 03