Wilbert Mutsaers
Head of Spotify Benelux
2022 - week 03

Lust for Life

Op deze Blue Monday is het eerste jury-overleg voor de Edisons Pop 2022. Ik kijk er naar uit, als voorzitter van de jury maar vooral als muziekliefhebber. Afgelopen weken zijn we bezig geweest alle muziek te inventariseren, te luisteren, video’s te bekijken, de verhalen rondom de muziek in kaart te brengen. Vanavond gaan we bespreken wat de nominaties per categorie zullen worden.

Muziek is geen wedstrijd uiteraard. Het belang van het toekennen van deze oudste muziekprijzen van Nederland, is dat daarmee de spotlight nadrukkelijk wordt gezet op het belang van muziek en cultuur in algemene zin. Erkenning van de functie en relevantie van popmuziek, een eerbetoon aan de makers, een denkbeeldige diepe buiging te maken als dank voor het genot en plezier dat de Nederlandse muziek ons heeft gebracht in al haar verschijningsvormen.

Na de persconferentie van afgelopen vrijdag blijft de cultuursector toch nog even als een soort Remi alleen op de wereld achter. Hopelijk is het mogelijk dat die echt weer snel opengaat, al is het alleen maar om onze gemeenschappelijke emotionele huishouding weer wat op te vrolijken en op te schudden.

Vorig jaar kon de fysieke Edisons-uitreiking helaas niet plaatsvinden. Artiesten hebben nu al bijna twee jaar nauwelijks kunnen optreden. Het bleef stil in de popzalen, in de theaters en op de festivalweides – met soms al half afgebouwde producties. In Ahoy staat bijvoorbeeld nu een mega-productie symbool te zijn voor de huidige status quo. De knaldrang wordt duidelijker dan ooit gevoeld. Als iets er niet is, is het gemis het sterkst. Cultuur definieert mede wie we zijn, waar we staan. Hoe we met cultuur omgaan, zou dan ook indicatief moeten zijn voor de polsslag van onze samenleving. Met de Edisons Pop kunnen we daaraan hopelijk een kleine bijdrage leveren, hoe bescheiden ook.

De uitreiking was vorig jaar niet zoals in de jaren ervoor in de Westergasfabriek in Amsterdam, of zoals ooit bij de eerste editie in 1960 in het Concertgebouw in Amsterdam, maar op tv bij Matthijs Gaat Door. Het programma was zo vriendelijk om de Edisons Pop 2021 ruim baan te geven. Ruim een miljoen mensen zagen onder meer Di-rect, Eefje de Visser, The Opposites, Sophie Straat, Rob de Nijs en Davina Michelle. Spectaculair was het minutenlange one-taker drone-shot waarmee we door de studio vlogen en alle artiesten ons hun ‘Lust for Life (en Live)’ lieten voelen.

Persoonlijk heb ik de afgelopen periode geregeld de neiging als een ware Iggy Pop dan maar zelf de planten door de kamer te mikken en zo mijn eigen ‘Lust for Life’ te (bot-)vieren. Mijn kinderen vroegen me geregeld of de muziek wat zachter kon, hintten soms subtiel naar ‘andere muziek?’ en of ik ‘van de tafel’ wil komen, is ook eens gevraagd. Toegegeven, ik laat me af en toe iets te veel meeslepen en dan is de volumeknop snel gevonden. En de tafel kennelijk ook.

Hoe de mooie beeldjes van de Edisons Pop dit jaar worden uitgereikt, zullen we zien. De organisatie toont zich wederom flexibel en werkt met verschillende scenario’s. Afgelopen jaar was in sommige opzichten uitstekend voor de Nederlandse popmuziek. Het gemis aan live optredens was echter pijnlijk voelbaar voor artiesten, publiek en iedereen die betrokken is bij het faciliteren daarvan. Maar er werd evengoed, of in enkele gevallen zelfs juist, fantastische muziek gemaakt, van niche tot groots, nieuw talent in verschillende genres brak door, enkele gearriveerde artiesten lieten zich van hun beste kant zien, verschillende nieuwe tv-programma’s als On Stage en Muziekstad boden Nederlands talent letterlijk een podium, net als meerdere radiostations.

Er waren initiatieven met livestreams, van klein vanuit eigen woonkamer tot groots zoals The Streamers deden. Over muziek streamen gesproken, ook dat kon gelukkig doorgaan. Er gingen dus in deze cultureel gezien mistige tijden her en der ook wat nieuwe lichtjes aan. John ‘Music was my first love’ Miles heeft ons recent verlaten, maar hoe kitsch zijn classic misschien ook is, zijn punt staat: muziek is een levensader.

Naamgever Thomas Edison kan trots zijn, hij was betrokken bij de uitvinding van de fonograaf, maar ook bij die van de filmcamera en de gloeilamp. Hopelijk zullen we binnenkort met de Edisons Pop 2022 weer wat extra licht op de Nederlandse popmuziek kunnen laten schijnen. Maar veel belangrijker: open snel weer de podia als het maar enigszins mogelijk is. We’ve Got a Lust for Live!

Wilbert Mutsaers
Head of Spotify Benelux

De week van Wilbert Mutsaers

Head of Spotify Benelux
2022 - week 03