Kevin Goes
Manager NPO Luister
2023 - week 48

Nieuwe tactieken

Als je in de podcastwereld werkt en vooral hart hebt voor verhalende podcasts, dan is de publieke omroep wat mij betreft de Eredivisie. Voor mij was het dan ook een prachtige dag toen ik hoorde dat ik als manager NPO Luister aan de slag kon gaan en met de hoogstaande producties van alle omroepen mocht gaan werken. 

Omroepen als de VPRO en de NTR hebben de afgelopen jaren een prachtige catalogus opgebouwd met steeds weer pareltjes, maar ook AVROTROS, BNNVARA en Omroep MAX laten zien dat de verhalende podcasts van de publieke omroep altijd goed zijn. En ook de andere omroepen timmeren aan de weg met nieuwe ideeën.

Al die nieuwe podcasts moeten wel hun weg vinden naar de luisteraar. En dat kan nog weleens moeilijk zijn, blijkt uit de ervaringen die ik de afgelopen maanden heb opgehaald. De publieke omroep komt uit een situatie waarin de luisteraars en kijkers vrijwel automatisch worden bereikt: nieuwe programma’s op NPO1 of op NPO Radio 1 hebben sneller een groot publiek, omdat deze zenders al een groot bereik hebben. Bij podcasts werkt het heel anders: iedere nieuwe podcast begint met nul luisteraars. Het maakt niet uit of deze door een amateur op een zolderkamer wordt gemaakt of door een professionele maker bij een omroep.

Dus moet je je best doen om luisteraars te vinden. Iedere keer weer opnieuw, bij iedere nieuwe serie. Dat vergt creativiteit, slimme marketingtechnieken en precies weten welke doelgroep je bedient en waar die zich bevindt. En de publicatiestrategie is ook belangrijk. Want podcastluisteraars moet je een paar keer benaderen voor ze de keuze maken om naar jouw podcast te luisteren, dus moet je vaker laten zien dat je er bent. 

Langzaamaan zijn we deze nieuwe tactieken toe aan het passen. Zoals bij ‘JFK – The missing link’ van AVROTROS. Die podcast is in zijn geheel op NPO Luister geplaatst, maar in drie porties naar andere podcastplatforms gebracht. Dit om de luisteraar zo vaak mogelijk op het bestaan van deze spannende serie te brengen. Zo spannend, dat zelfs de makers hun sleutel in de auto lieten liggen tijdens de opnamen…

Kevin Goes
Manager NPO Luister

Foto: NPO/Michel Schnater 

 

De week van Kevin Goes

Manager NPO Luister
2023 - week 48