Tim Schwarte
2019 - week 45

Max Verstappeeeeen, Heuj!!

Sinds Max Verstappen in de Formule 1 rijdt, is de sport in Nederland populairder dan ooit. Dat merken we bij Ziggo Sport niet alleen aan de kijkcijfers, maar ook online. Ik wil het vooral hebben over de Formule 1-gekte op social media.

Zo’n tweeënhalf jaar geleden zijn we begonnen met onze Ziggo Sport F1 kanalen op Twitter, Facebook en Instagram, om de F1-fans in Nederland zo goed mogelijk te bedienen. En ik zeg F1-fans, maar besef natuurlijk ook wel dat de helft van hen niet zou kijken als niet een bepaalde Nederlandse coureur zo succesvol zou zijn. Scroll voor de grap maar eens door de reacties onder onze social posts en je begrijpt helemaal wat ik bedoel.

Afgelopen zondag werd de GP van de Verenigde Staten gereden. Ik zat er helemaal klaar voor op onze redactie. Wachtend op een bijzonder momentje om te delen op onze social mediakanalen: een fraaie inhaalmove, spectaculaire actie, blooper of wat dan ook. Helaas, weinig spektakel op de baan.
Lewis Hamilton werd wel wereldkampioen, maar die was eigenlijk al ingecalculeerd en daardoor weinig verrassend. Dus de race was voorbij en mijn collega en ik hadden de hoop al opgegeven: het was aardig, niet meer dan dat. Helaas geen viral.

Maar toen verscheen Max Verstappen voor de microfoon van onze eigen verslaggever Jack Plooij. Hoe het kwam dat Ferrari vandaag ineens niet meer zo snel was in vergelijking met de voorgaande races? ‘Ja, dat krijg je als je niet meer mag vals spelen’, antwoordde Max. Nou, daar was-ie hoor! Kreeg Max het ondanks een relatief saaie race toch nog voor elkaar om de social media te laten ontploffen. Want als je ergens de Nederlandse F1-fans mee voedt, dan zijn het wel dit soort pikante uitspraken van hun raceheld.

Tim Schwarte
Social media coördinator Ziggo Sport