Tim Schwarte
2019 - week 45

Lekker bezig, stagiairtje

Het is een fenomeen aan het worden: ‘Lekker bezig stagiairtje, zelfs om half 1 ’s nachts nog een upload!’ of ‘Stagiairtje heeft weer een mooie video in elkaar geflanst!’ Klik op een willekeurige video op het YouTube kanaal van Ziggo Sport en je vindt dit soort comments onder de upload.

stagiairtje comments

Het is natuurlijk een meme. Maar ik zie het ook als een blijk van waardering. Want je topcontent gratis aanbieden aan heel Nederland, dat doen niet zoveel partijen. Wij kiezen er juist voor om dat wél te doen. Zo zetten wij onze talkshows als Peptalk, Rondo en het Formule 1 Café in zijn geheel op YouTube. Hetzelfde geldt voor lange samenvattingen van Europees topvoetbal, de Formule 1 en bij uitzondering ook van andere sporten.

Veel andere mediabedrijven kiezen er juist voor om hun content op eigen platform te houden. Je hebt dan wel alles in eigen beheer, krijgt de volledige inkomsten uit advertenties én je bouwt dataprofielen op. Maar bereik je op je eigen platform net zoveel mensen als op YouTube? Dat denk ik niet.
Met een gemiddelde van ongeveer zes miljoen views per week durf ik wel te stellen dat onze content op YouTube graag gezien wordt. En dat het wordt gewaardeerd, blijkt uit het aantal abonnees. Anderhalf jaar geleden ontvingen wij de Zilveren Play Button Award voor het bereiken van 100.000 abonnees en momenteel staat de teller al op ruim 300.000!
Onze video’s staan bijna onafgebroken in Trending en verschijnen dankzij het intelligente algoritme van YouTube dagelijks bij miljoenen mensen in de feed. Zeg nou eerlijk, daar kan je anno 2019 met je eigen platform toch niet tegenop?

PS: Een stagiair mag bij ons eigenlijk veel leukere dingen doen dan tot in de late uurtjes editen en video’s op YouTube gooien. Dus mocht jij dit lezen en nog een toffe stageplek zoeken vanaf februari 2020? Dan mag je een mailtje sturen naar ziggosportredactie@vodafoneziggo.com

Tim Schwarte
Social media coördinator Ziggo Sport