Tim Schwarte
Social media coördinator Ziggo Sport
Tim Schwarte
ΜaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
Vorige Volgende

De kleinste studio van Nederland

dinsdag 5 november 2019
Tim Schwarte

Iets meer dan een jaar geleden stelden wij de vraag of wij kleedkamer 2 naast de grote studio misschien een klein beetje om mochten bouwen. ‘Ja hoor, ga je gang’, was het antwoord.

Dus wij aan de knutsel. Paar klassieke voetbalshirtjes van zolder getoverd, tweezitsbankje op de kop getikt, lampjes erbij en hupsakee, daar was dan het decor voor onze online voetbalshow: Ziggolazo! In Ziggolazo (Spaanstalige voetbalcommentatoren brullen regelmatig ‘golaaaazoooo’ bij een mooie goal, dus vandaar de naam) nemen Niek Goedvolk en Yke Visser het voetbalweekend door en blikken ze vooruit op de duels die je allemaal ziet bij Ziggo Sport.


Mijn rol: coördineren, filmen, meedenken over de inhoud van de show en vooral heel veel meelachen tijdens de opnamen. Bij ons kan (bijna) alles en daarom is het een genot om het te maken. We hebben dit format bedacht met het idee om met Ziggo Sport ook een jonge doelgroep te bereiken. Scholieren en studenten kijken nauwelijks nog lineaire televisie, dus dan moet je het via de online kanalen proberen.

YouTube is dé ultieme plek om jongeren onder twintig te bedienen met toffe content. En laten wij nou net een heel sterk YouTubekanaal hebben met inmiddels ruim 300.000 abonnees! Mede mogelijk gemaakt door video’s waardoor wij bijna onafgebroken in trending blijven staan, maar daarover vertel ik later deze week misschien nog wel wat meer.
Het mooie aan Ziggolazo vind ik de manier waarop wij een jong publiek betrekken bij het merk Ziggo (Sport). Niek en Yke analyseren niet één voetbalwedstrijd in een half uur, integendeel. Het tempo van de show ligt juist ontzettend hoog: in zo’n tien á vijftien minuten komen verschillende onderwerpen aan bod. En als het goed is kun je na afloop zeggen dat je hebt gelachen, op de hoogte bent van de laatste voetbalfeitjes- en roddels én dat je weet voor welke wedstrijden je absoluut Ziggo Sport moet aanzetten.

Ik weet nog goed dat we met z’n drieën tijdens het WK 2018 de allereerste pilot van dit programma draaiden (in het ANWB-café!). Inmiddels zijn we ruim veertig afleveringen verder. Hoogtepunten waren toch wel de shows met speciale gasten. Zo maakten we een preview op Real Madrid-Ajax op het trainingscomplex van Ajax, waar Niek bijna zijn enkel brak door een harde tackle van Ajacied Joël Veltman

We zongen het clublied van Valencia met onze commentator Sierd de Vos tijdens de release party van de voetbalgame FIFA 20, waar hij het commentaar bij doet. En we blikten samen met oud-coach/analist Aad de Mos op een opblaaskrokodil in zijn eigen zwembad terug op het voetbalseizoen. Het kan allemaal.
Interactie met de kijker is een van onze belangrijkste speerpunten van het programma. Daarom roepen we de kijkers ook op om vooral te reageren op vragen en stellingen. En reageren wordt beloond, want we geven wekelijks hele leuke prijzen weg aan kijkers die leuke comments plaatsen onder de video.
Prachtig om te zien hoe creatief sommige mensen zijn. Soms krijgen we zelfs complete boekwerken of gedichten toegestuurd. En ook handig: voor een logo hoefden wij geen duur reclamebureau in te schakelen. Die is in elkaar geknutseld door een van de grootste Ziggolazo-fans! Als blijk van waardering ontving hij van ons een shirtje van Barcelona, zijn favoriete club waar hij wekelijks op Ziggo Sport van geniet.

Benieuwd naar Ziggolazo? Vandaag om 17.00 uur komt onze 43ste aflevering online. Gisteren opgenomen in een hok van zo’n vijf vierkante meter. Dat moet dan toch wel de kleinste studio van Nederland zijn? Mocht jij toch een kleinere studio kennen, dan wil ik dat graag weten!

Tim Schwarte
Social media coördinator Ziggo Sport