Lucas Goes
Algemeen directeur PowNed
Lucas Goes
ΜaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
Vorige Volgende

Mathieu van der Poel!?

maandag 30 september 2019
Lucas Goes

Nu loop ik toch al zo’n ruim dertig jaar mee in medialand, maar pas deze maand (!) benaderde de gevreesde Jeroen te Nuijl me voor de column ‘De week van…’. Het zal vast aan mij liggen (ik opereer bewust en graag achter de schermen), maar toch, ik ging aardig twijfelen aan mijn bestaansrecht in het dorp. De lange wachttijd kan natuurlijk ook gelegen hebben aan gebrek aan inzicht bij Broadcast Magazine. Laten we het maar op dat laatste houden.

Er is nog veel werk te verrichten om deze geweldige creatieve industrie levend te houden. En om mee te kunnen blijven bewegen met de dynamiek van het mediagedrag van ons publiek. En om alle internationale bewegingen op waarde te kunnen blijven schatten: wat is er van waarde in de constante golf van hippige hypes, treurige trends, gave game changers, vette verhalen, mooie misfits?
Waar zit de vergane glorie en waar zit de nieuwe creativiteit? Om daaraan te kunnen meewerken, is heerlijk. Bestaansrecht genoeg dus! Zelfs (juist!) vanuit de kleinste publieke omroep van Nederland, ongepolijst, kritisch, jong en fris. Waarom zit ik daar, na alle hoeken en gaten van de omroep al verkend te hebben? Omdat de publieke omroep mij aan het hart gaat. En omdat Nederland de publieke omroep keihard nodig heeft. Met álle geluiden van het land, voor álle publieksgroepen in dit land. Da’s mijn motief om deze klus te klaren.
Na de succesvolle beginjaren van de omroep, is er een poos te veel op alleen online-bereik gekoerst. Nu wil de omroep weer in de volle breedte zichtbaar zijn: op NPO 1, 2 en 3 en NPO-radio. Dat is het afgelopen jaar gelukt met veel nieuwe titels op NPO 1, 2 en 3. En op R1 en 2. Soms een succes, soms wat minder, maar altijd gedurfd, vernieuwend, onderscheidend en in ieder geval met veel energie gemaakt.
Naast de continuïteit met het dagelijkse online PowNews, met indrukwekkende bereikcijfers, al bijna tien jaar. Na de NOS kent PowNed de meeste Facebook-volgers (686K) en YouTube-abonnees (330K). Ook de Visitatiecommissie en de minister hebben inmiddels de meerwaarde van deze omroep gezien en erkend.
Maarrrrr waarrrrr gaat het dan misschien tóch mis?

Iedereen heeft ondertussen natuurlijk ook wel door dat dit verenigingsmodel, op basis waarvan de NPO en de (taak)omroepen zijn georganiseerd, niet langer houdbaar is en je betrokkenheid inmiddels ook anders kunt en moet gaan meten. Waarom bijvoorbeeld niet eens serieus kijken naar blockchaintechnologie?
Hiermee kun je leden van een publieke waardengemeenschap aan elkaar verbinden, engagement (betrokkenheid van het publiek met je content, bijvoorbeeld via likes en shares) transparant vastleggen en maatschappelijk draagvlak verantwoorden. In tijden van bezuinigingen kun je als omroep het geld, dat opgaat aan ledenwerving, beter in goede programmering stoppen. In plaats van dit idee weg te zetten als ‘dagdromen’ of ‘kan niet’, minister en Kamer: onderzoek het! Beste omroepen: beweeg mee met je publiek!
Enne, Bart ten Tije (Discovery, en voorganger in deze rubriek), ik schrijf deze column terwijl ik jouw held, onze held, met een hongerklop zie lossen. Jammerlijk, maar toch ook weer mooi. Laat de rest van de week succesvoller verlopen. Kom ik woensdag op terug.

Lucas Goes
Algemeen directeur PowNed

Bericht delen