Laura Veenema
Creative Director Unscripted NewBe
2024 - week 02

Manifesteren kun je leren

2024 is nog maar net begonnen. ‘Ja’ zeggen tegen het schrijven van een column over je dagelijkse werk, in een week dat medialand ontwaakt uit haar winterslaap en de tv schema’s pas net weer op volle toeren draaien, bleek nog best een uitdaging. Daarentegen: ik kan niet wachten tot 2024 écht begint.

Ondanks dat vorig jaar een uitdagend jaar was voor ons als producent, in een medialandschap onder druk, dwong dit ons ook keuzes te maken. Focus te bepalen. En focus… begint vaak in januari. Met een goed voornemen.
Over het algemeen faal ik iedere januari weer jammerlijk in mijn goede voornemens. Zo kent mijn Dry January in week 2 al meerdere wildcards. En ook mijn nieuwe sportregime is nu al ondergesneeuwd door het excuus dat ik de laatste afleveringen van Winter Vol Liefde nog ‘moest’ kijken. Want tja, wie wil nou niet weten voor welke dame de eindeloos en openlijk twijfelende Saul uiteindelijk zou kiezen?

Maar, goede voornemens kúnnen werken. Zoals de gemiddelde Instagrampost mij tegenwoordig vertelt: manifesteren kun je leren. Of, zoals Walt Disney ooit al zei: als je het kunt dromen, kun je het ook doen. En dat manifesteren (of simpel gezegd focus) ons als creatief bedrijf helpt, bleek vorig jaar. Het was een coming-of-age jaar voor NewBe. Volwassen worden en keuzes maken, en vanuit die focus groots dromen.
Zo droomde ik van het maken van een onderzoeksjournalistieke documentaire en komt dit voorjaar onze eerste, onthullende documentaire uit bij Videoland. En zo droomde mijn collega Jeroen (producent Fictie) van een internationale serie. Het leidde tot Heartbreak High, vorig jaar bekroond met een Emmy award.

Daarom heb ik besloten deze column te gebruiken om iedere dag een zakelijk goed voornemen op te schrijven. Focus te bepalen voor 2024. Iedere dag van deze blogweek, vanuit één van mijn rollen bij NewBe. Voor mezelf, maar via deze column ook als publicatie. En daarmee no way back.
Als producent heb je, zeker ook in mijn geval, diverse petten op: van producent tot maker en van (mede-)ondernemer tot regisseur. Ik trap deze BM blogweek af met mijn goede voornemen, en tevens grootste ambitie, als producent Non-Fictie bij NewBe. De rol waar de meeste uren van mijn week in zitten. Maar ook de rol van waaruit ik de meeste kansen zie voor NewBe in 2024.

Kijkend naar de non-fictie markt en de dromen die we daarbinnen hebben, zijn er twee voornemens waar ik me graag aan wil committeren. Als eerste een voornemen vanuit mijn zakelijke rol als producent: het bemachtigen van een sterk third party format. Dit voornemen komt voort uit de ambitie om ons huidige portfolio te versterken en grote, langlopende en terugkerende titels te verzilveren. Een inmiddels gerealiseerde droom binnen onze fictietak, met de serie reboot van HeartBreak High, maar dit jaar ook een grote focus binnen onze unscripted tak.
Een tweede voornemen komt vanuit een meer creatieve ambitie: het bedenken en realiseren van een sterke (en spraakmakende) reality titel voor de Gen Z- en Millennial-doelgroep. Ofwel, die titel waarvoor het sportregime van die doelgroepen misschien ook nog even moet wijken in januari.

Tot slot hoop ik nog een spraakmakend documentaireproject op te tuigen. Want dat blijft voor mij toch wel het allermooiste aan dit vak: dat entertainment onder één dak naast een maatschappelijk urgente documentaire geproduceerd kan worden. Dat wij als NewBe, met onze focus op Gen Z en de Millennials, dat maken waar de doelgroep door wordt vermaakt, waar ze iets van leren, wat ze doet verbazen of waar ze hun sportregime voor laten wijken. En om dus maar in de terminologie van onze doelgroepen te blijven: ‘manifesteren it is’ deze week!

Laura Veenema
Creative Director Unscripted NewBe

De week van Laura Veenema

Creative Director Unscripted NewBe
2024 - week 02