Laura Veenema
Creative Director Unscripted NewBe
2024 - week 02

Creëren is absorberen

Deze vierde dag van de BM blogweek bekijk ik door de ogen van mijn rol als Creative bij NewBe. En, ondanks de verschillende petten die deze week de revue passeerden, is deze misschien wel het meest fundamenteel. Want zonder sterke ideeën zijn we als producent nergens. 

Het is inmiddels alweer dertien jaar geleden dat ik mijn eerste stage bij (destijds) Eyeworks liep, in het creatieve ontwikkelingsteam. Ik weet nog dat ik daar, iedere week, onnoemelijk zenuwachtig was voor de open brainstorms. Want wat als iedereen aan tafel je idee stom vindt? Of wat als je simpelweg even geen ideeën hebt?
Het leidde ertoe dat ik als stagiair tijdens deze sessies vooral uitblonk in het notuleren en koffie halen. Niet veel later mocht ik bij hetzelfde Eyeworks ook mijn afstudeeronderzoek doen. Het onderwerp: ‘Het managen van creativiteit’. Pas nu, jaren later, kan ik goed plaatsen wat alle creatives daar (die ik mocht interviewen ten behoeve van het onderzoek) bedoelden, wanneer ze zeiden dat creativiteit vrijwel nooit vanachter de computer kwam, dat je als creatief de headspace moet hebben om tot ideeën te komen, dat volledig open brainstorms met een team belangrijk zijn en dat creatieven beter tot hun recht komen in een veilige groep en omgeving. Nu, al die jaren later (en als één van de creatives bij NewBe), moet ik bekennen dat die afstudeerscriptie pas op zijn plaats valt.  

In je rol als producent, waarbij je enerzijds iedere dag weer wilt springen op kansen, maar anderzijds ook lopende producties overziet, loop je nog wel eens het risico dat de week snel gevuld is met kansrijke afspraken, interne meetings of onverwachte brandjes. En daarmee het risico dat iedere creative uit het team op zijn eigen eiland zit. Dat de tijd die er gezamenlijk is zo efficiënt mogelijk moet worden ingevuld. Op voorhand zo mogelijk de grootste killer voor creativiteit.
En dus twee goede voornemens voor 2024 als het aankomt op creatie. De eerste hebben we onlangs al vormgegeven door ons hernieuwde voornemen om ons als team, minimaal één keer per maand, volledig af te sluiten op een externe locatie. Soms een huiskamer, soms een vakantiehuis of soms het bootje van collega Jeroen. Geen telefoons, meetings tussendoor of mailtjes tikken.

Klinkt simpel, maar dat is het niet. Het zijn de meest waardevolle dagen als team, en al vele NewBe-producties zijn tijdens deze dagen geboren. Zoals we concludeerden tijdens de laatste heidag: alsof de hartslag een dag omlaag gaat, en de inspiratie direct omhoog. Heilige dagen in de agenda, waar ik in 2024 enorm naar uitkijk.
Mijn tweede voornemen klinkt wellicht gek voor iemand wier vak toch echt ‘beelddenken’ is, en daarnaast in het jaar als ‘newborn mum’ het afgelopen jaar er te vaak bij ingeschoten is. Maar dat is lezen. Kranten, artikelen, magazines en boeken: alles lezen en absorberen. Ook dit heeft al vele malen geleid tot ideeën. Zoals mijn baas bij mijn vorige baan zei: “Neem iedere dag een moment om de krant te lezen, die vertelt je wat er leeft en geeft daar verdieping aan, wat essentieel is voor goede ideeën”.
Want korte video’s of social posts over iets iemand brengen je wellicht op een eerste idee, maar dat ene interview of interessante onderzoek kleurt het idee in. En dus: lezen it is in 2024 en alle kranten vervolgens mee de hei op!

Laura Veenema
Creative Director Unscripted NewBe 

 

De week van Laura Veenema

Creative Director Unscripted NewBe
2024 - week 02