Jorn Agterberg
Marketing Manager Qmusic
2021 - week 35

In het echt

Winkeliers, autoverkopers en doktoren hebben één ding gemeen: zij zien en spreken hun klanten direct. In het echt. Bij de radio zijn de miljoenen luisteraars al snel cijfers en hebben ze geen gezicht. Totdat je ze opzoekt en naar ze luistert.

Zes mensen uit een specifieke doelgroep met een moderator samen aan één tafel in een U-opstelling. Microfoon in het midden en een camera hoog aan de muur die de hele ruimte in beeld brengt. Het is de standaardopstelling voor zogeheten focusgroepen die in marktonderzoek gebruikt worden voor kwalitatief onderzoek. Vanuit een andere ruimte kijk je als marketeer en opdrachtgever mee naar de groep geïnterviewden. En af en toe fluister je de onderzoeker nog een vraag in.

Het komt het dichtst in de buurt van contact met je klant als ze verder anoniem en zonder transactie je product kunnen afnemen, zoals bij radio het geval is. Natuurlijk spreken dj’s de luisteraars dagelijks, maar dan gaat het over interessante verhalen die mensen hebben meegemaakt of de deelname aan een spel. En ook in online onderzoek met enquêtes krijgt de luisteraar een stem, maar gesprekken over wat hen drijft en waarom ze voor jouw merk kiezen, doe je beter in het echt.

In het echt, zoals de verkoper in de winkel die erachter probeert te komen wat de behoefte van de klant is. Of de dokter die door veel te vragen een diagnose kan stellen. Als je klant centraal staat, dan is het belangrijk om ‘m te kennen én te spreken.

Afgelopen vrijdag had ik afgesproken met drie Q-luisteraars. Ze spraken namens een Whatsapp-groep van in totaal zeventig fans en hadden ideeën voor een nieuwe actie. Echte mensen met echte ideeën en een oprechte interesse in Qmusic. Ik kon ze alles vragen wat ik wilde en leerde bruikbare insights over het WAAROM ze meedoen aan radiospellen.

Mijn dank aan de fans was groot, maar andersom was die dank er ook. Want er werd geluisterd naar hun ideeën en ervaringen. Ineens was IK de luisteraar. En dat was niet alleen die ene vrijdag in augustus, maar dat probeer ik elke dag te zijn. Door te luisteren naar de luisteraars via het Q-panel, in focusgroepen, door reacties op social media, telefoontjes, mails en door ze in het echt te spreken. Face-to-face.

Je klant centraal zetten is een mindset en dat probeer ik bij Qmusic iedere dag levend te houden. Het is niet voor niets dat we de hele dag door in elke jingle zeggen: Q sounds better with YOU.

Jorn Agterberg
Marketing Manager Qmusic