Jorn Agterberg
Marketing Manager Qmusic
2021 - week 35

Gratis koekjes van Qmusic

Als een sollicitant voor een online functie helemaal enthousiast vertelt over social media en over de mogelijke job bij Q, dan vraag ik altijd: “Waarom zouden we eigenlijk aan social media doen?” Het kost tijd, geld, het is een platform van een ander en we verkopen niets want radio is gratis.

In supermarkten en in winkelstraten is het vrij normaal dat er een promoteam staat dat samples uitdeelt. Een exotische smoothie, een cola zonder suiker maar met smaak, een verbeterd schoonmaakmiddel of een nieuw type koekjes. Van alles wordt gesampled om consumenten kennis te laten maken met het product. In de hoop dat mensen het daarna zélf gaan kopen.

Radio kun je niet even uitdelen op straat. Natuurlijk kun je je huidige luisteraars wel met crosspromo’s laten horen wat in de andere shows op de zender te horen is, maar wat als je buiten je bestaande fanbase wil komen met je marketing? Daar leent online zich heel goed voor.

Dat is ook de reden dat we bij Qmusic veel tijd investeren in het online zetten van de allerbeste content in de vorm snackable videofragmenten. Een mooie service voor de bestaande fans en tegelijk de ultieme promotie voor alle niet-luisteraars. Zij krijgen als het ware een sample van de radioshow. In feite zijn het gratis koekjes van Qmusic en hopelijk smaken ze zo goed dat je een volgende keer zelf die radio op Q zet.

Ik heb me afgevraagd of ik onze strategie hier wel zomaar online moet delen. Ik geloof van wel, want als je koekjes niet lekker zijn, zal niemand er meer van gaan eten.

Jorn Agterberg
Marketing Manager Qmusic

De week van Jorn Agterberg

Marketing Manager Qmusic
2021 - week 35