Jasper Hoogendoorn
Hoofd creatie & sales – idtv
2020 - week 20

De schoonmaker

Ontplofte lijken, veel bloed, heftige crime scènes. Mijn collega kwam enige tijd geleden met een artikel aanzetten dat ging over dit soort smerige taferelen en dacht: hier zit tv in. Het klonk meteen als spannende arena voor een realityserie, maar zou het genoeg verhaal bevatten?

We raakten in gesprek met een jonge Amsterdammer van Turkse komaf, gespecialiseerd in het opruimen van extreme en uitzonderlijke situaties. We bleken echter niet de enige producent te zijn die hier wel tv in zag. Dus of we een kans maakten, was nog maar de vraag.

Tijdens het gesprek betrapte ik mezelf erop al snel te concluderen dat ‘het hem niet ging worden’. Veel kapers op de kust, juridisch ingewikkeld, weinig ruimte om het formattechnisch bijzonder te maken.

Totdat mijn collega nog wat doorvroeg naar het persoonlijke verhaal en de motieven van ‘de schoonmaker’. En toen kwam er toch een mooi gelaagd en maatschappelijk relevant verhaal naar boven!

Dergelijke momenten doen me beseffen dat we elkaar vaak helemaal geen eerlijke kans geven. We oordelen al voordat we het echte verhaal kennen. Gelukkig gaat dit verhaal niet verloren. Deze week hebben we de eerste draaidagen van een veelbelovende en, naar ik vermoed, indrukwekkende documentaireserie die we in samenwerking met BNNVARA voor NPO3 maken.

Geef het een kans, dan gaat het je raken en motiveren om wat vaker oog te hebben voor mensen die je eigenlijk niet ziet staan, maar waar wel een waardevol verhaal in schuilt.

Jasper Hoogendoorn
Hoofd creatie & sales – idtv

De week van Jasper Hoogendoorn

Hoofd creatie & sales – idtv
2020 - week 20