Ennèl van Eeden
Global Entertainment & Media Leader PwC
Ennèl van Eeden
ΜaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
Vorige Volgende

De renaissance van voice

woensdag 29 mei 2019
Ennèl van Eeden

Voice is hot! De eerste smart speaker, de Amazon Echo, werd in 2014 geïntroduceerd. De technologie en adoptie daarvan ging razendsnel.

Eind 2018 telde de wereld circa 88 miljoen smart audio devices en volgens PwC’s Global Entertainment & Media Outlook 2019-2023 schiet dit in rap tempo omhoog tot naar verwachting 440 miljoen in 2023. Uit ons onderzoek blijkt dat 71% van de bezitters van smart speakers deze ook dagelijks gebruiken. Nederland telt momenteel circa 500.000 smart speakers.

Voice is bijzonder, het brengt mens en machine dichter bij elkaar. Een zoekopdracht op Google bestaat vaak uit kernwoorden. Maar in onze communicatie met de smart speaker gebruiken we taal: gesproken zinnen en ‘dankjewel Alexa’. Dit vraagt, zelfs binnen Nederland, om kunstmatige intelligentie met dialecten; de speaker zal Limburgs en Amsterdams moeten begrijpen.

Uit de Global Consumer Insights Survey 2019 van PwC zien wij dat smart speakers het vaakst (53%) worden gebruikt voor muziekstreaming, gevolgd door (46%)op de hoogte blijven van actualiteit en weer. Een onverwachte bijvangst is dat de smart speaker voor veel jongere consumenten de eerste radio is die ze bezitten. Zoekopdrachten en online aankopen scoren momenteel wat lager (33%), maar de verwachting is dat dit een vlucht gaat nemen. Het gemak waarmee je via de smart speaker bij Amazon of Bol.com een pakketje bestelt, is werkelijk weergaloos. De suggesties over wat anderen kochten overigens ook…

Er zijn nog wel wat harde noten te kraken. Wie bepaalt wat ik te horen krijg uit mijn zoekopdracht? Het aantal keuzemogelijkheden van smart speakers en de bijbehorende netwerken is aanzienlijk minder dan we gewend zijn. En qua privacy: hoeveel gesprekken in mijn huishouden worden opgeslagen? Waar? Welke informatie blijft op het apparaat zelf en wat gaat naar de cloud? Hoe is dit allemaal beveiligd en kan ik daarop vertrouwen?

Het moge duidelijk zijn, voice wordt big business. Als mediabedrijf of adverteerder is het tijd om te gaan bouwen aan je voice strategie. Dit zou best de technologie kunnen zijn die Google Search van de troon stoot, maar o ja, daar hebben ze gelukkig (?) Google Home op bedacht. In mijn woonkamer staat ‘ie voorlopig nog niet…

Ennèl van Eeden
Global Entertainment & Media Leader PwC