Content is king, experience queen
In 2007 trok Netflix de stoute schoenen aan en introduceerde voor het eerst video on demand via internet. Met succes: twaalf jaar later heeft de streamingdienst bijna 150 miljoen abonnees en geeft het per jaar tussen de 10 en 15 miljard dollar uit aan originele content.
Met als resultaat zo’n 700 nieuwe series en films in 2018, waaronder het veelgeprezen Roma. Het gevolg: de dvd verdwijnt, de filmindustrie kwam in een spagaat en de zenders zien kijkers weglekken.
Ik was er al van overtuigd dat dramaseries en lineaire televisie geen gelukkige combinatie meer was. Wij zijn zo verwend door de mogelijkheid om heerlijk te worden meegesleurd in een binge marathon van high quality drama dat lineaire televisie ons niet langer weet te boeien. Maar dan weet HBO – wel een abonneeservice – met Game of Thrones toch de hele wereld in grote spanning massaal iedere maandagavond op dezelfde tijdstip achter de buis te krijgen.
Dit lijkt tegenstrijdig, maar is het ook weer niet. De makers van Game of Thrones zijn erin geslaagd drama te leveren die leidt tot een supersociale tv-ervaring, vergelijkbaar met grote live shows en sportevenementen. Met een stevig budget, dat wel: zo’n 90 miljoen dollar voor seizoen acht.
Ondanks de toegenomen concurrentie doet de filmindustrie het globaal genomen nog steeds goed. Investeringen in 3D techniek, marketing en filmbudget betalen zich uit. Van de 39 films die wereldwijd een omzet behaalden van 1 miljard dollar of meer, zijn er 34 uitgekomen nadat Netflix in 2007 was begonnen en zelfs elf in de afgelopen twee jaar.
De makers van moderne dramaseries – neem Outlander als voorbeeld – weten de consument mee te slepen in talloze uren genot met high quality episch liefdesdrama. In beide scenario’s staat de experience centraal.
Het moge duidelijk zijn: content is king. Met de juiste content weten producenten en uitgevers via alle kanalen – streamingdiensten, televisie, de bioscoop – te scoren. Maar tegelijkertijd staat centraal: hoe ervaar je als consument die content? Is dat sociaal? Is dat gemakkelijk? Is dat grensverleggend?
De consument van vandaag kan kiezen uit een nagenoeg eindeloos aanbod van entertainment & media content en diensten. De schaarste is tijd – iedere dag heeft nog steeds maar 24 uur. De strijd om onze ogen en aandacht wordt alleen maar heftiger.
Advertentieplatforms en aanbieders van content halen alles uit de kast om ons te verwennen en te boeien. Met kunstmatige intelligentie worden wij continu verleid met aanbevelingen voor muziek, video en nieuws die naar ons komen. De content vindt ons. Maar het is ook mogelijk onze eigen mediaselectie zelf samen te stellen – welke muziek je wil beluisteren, welke series je kijkt en welke nieuwsbronnen je deelt.
De gouden formule zit tussen een goede mix van content en experience. En dan moet men ook nog de concurrentie aangaan met interactieve content, waarbij videogames als Fortnite, eSports en vloggers een steeds grotere rol spelen. Maar daarover later meer.
Ennèl van Eeden
Global Entertainment & Media Leader PwC