Ennèl van Eeden
2019 - week 22

20 jaar PwC Global Entertainment & Media Outlook

Volgende week verschijnt de twintigste editie van onze Global Entertainment & Media Outlook. Een goed moment om terug te kijken op de technologieën die de afgelopen twintig jaar de industrie hebben gevormd. Zo had ik destijds niet kunnen bedenken dat ik al bijna drie jaar geen tv-abonnement zou hebben. Ja, ik ben dus een cord-cutter!

Maar toch kijk ik iedere avond naar het journaal, op een groot beeldscherm in de woonkamer. En heb ik ook, met 200 miljoen andere kijkers, live kunnen genieten van het fantastische optreden van onze eigen Duncan Laurence – gestreamd via YouTube, ook op mijn televisie.

In 1999 zag WAP het licht; technologie waarmee (langzaam) mobiel internetten mogelijk werd. Dit is de start van vergaande disruptie in de sector. Daarna volgden de ontwikkelingen elkaar snel op. Napster, gevolgd door iTunes, zette de muziekwereld op zijn kop. Er werden steeds snellere verbindingen gelegd tussen (mobiele) apparaten. Cloud computing maakte de eerste streamingdiensten mogelijk. Spotify en Netflix domineren met ‘fremium’ en ‘all-you-can-eat’ modellen en on demand is niet meer weg te denken.

De komende dagen ga ik dieper in op het heden en de nabije toekomst. Natuurlijk komen streamingdiensten, A.I. en 5G ter sprake. Maar belangrijke ontwikkelingen zijn ook de smart speakers, VR en social influencers, die vooral met e-sports steeds prominenter worden. Het zijn de thema’s van vandaag en morgen.

Deze nieuwe technologieën vereisen ook andere manieren van verhalen vertellen, consumenten boeien. De toekomst zit vol met kansen, ook voor de ‘traditionele’ kanalen. Zo combineert PwC innovatieve 360-graden video & gaming met een VR-ervaring om het verhaal van de Sustainable Development Goals (SDG) van de VN te vertellen. Deze SDG Experience betrekt klanten en collega’s bij ons verhaal.

Kortom, rap opeenvolgende nieuwe technologieën hebben de industrie gevormd zoals het er vandaag staat. Hoe de komende jaren eruit zien, dat bepalen we samen, maar ik deel graag mijn inzichten deze week.

Ennèl van Eeden
Global Entertainment & Media Leader PwC