Raja Felgata en Khalid Ouaziz
Creative directors Mr & Mrs Oasis
Raja Felgata en Khalid Ouaziz
ΜaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
Vorige Volgende

#CommunityContent

vrijdag 18 september 2020
Raja Felgata en Khalid Ouaziz
Creative directors Mr & Mrs Oasis

Onze laatste column voor De Week van. De afgelopen week was bijzonder voor ons, omdat we begin deze week de aftrap hebben gegeven voor De Community Top 100.

Wij beseffen dat de meeste redacties, makers en producenten nog niet helemaal in het vizier hebben hoe om te gaan met de nieuwe generatie verhalen, andere makers of producenten en dus andere perspectieven. Vaak wordt nog in de val getrapt van makkelijke vooroordelen en producties over die community, die de juiste representatie niet per se goed doen.

Eerder deze week stipten wij kort het nieuwe programma van RTL aan met Gerard Joling die de Marokkaanse gemeenschap beter wil leren kennen, omdat hij naar eigen zeggen pittige vooroordelen heeft. Wij beginnen (helaas) weer over dit programma, omdat in deze week de online ophef vanuit de Marokkaanse gemeenschap, groot is.
Geen enkele Marokkaanse Nederlander in ons netwerk heeft de behoefte om hier aan mee te werken, simpelweg omdat het verhaal over de Marokkaanse gemeenschap niet verteld hoeft te worden door het perspectief van Joling. Heeft RTL het niet begrepen? Joling en de Buitenlanders, dat je die term nog gebruikt in 2020 en in gesprek wilt met een groep die in Nederland geboren is om ‘zijn vooroordelen’ te bespreken, klinkt echt als cognitieve dissonantie.
Beste Peter van der Vorst, er ligt al een paar weken een concept van ons bij RTL over dezelfde doelgroep, maar dan vanuit ons eigen perspectief. Misschien is de insteek niet vooroordeelbevestigend of plat genoeg? Hoe dan ook is het prettig als wij en andere makers als community driven producenten serieus genomen worden met ideeën en pitches.

Aan de andere kant; we zien een positieve opkomst van verandering. Verandering van toon, van gezichten, van kwalitatieve content en van initiatieven die de maatschappelijke cohesie bevorderen. Initiatieven zoals De Buddy Film Foundation die gevluchte filmprofessionals koppelt aan hun Nederlandse collega’s. Professionals die naar Nederland zijn gevlucht en hier hun passie voor creatie weer vorm kunnen geven.
Of de jonge Syrische YouTube-ster Obada Kheireddin, die vanuit Angeren (Gelderland) samen met zijn broer vlogs opneemt die miljoenen keren bekeken worden in de Arabische landen. Hier nog een naam om rekening mee te houden: Aminanta Minte, founder online magazine Alien Mag.
Het merendeel van de verhalen wordt geschreven door vrouwen van kleur. Haar redactie is letterlijk het antwoord op de vraag waar die journalisten en redacteuren van kleur zijn. Of Brahim Lakhal, de liefdevolle broer die wekelijkse vlogs maakt samen met zijn broertje Bilal, die het syndroom van Down heeft. En genomineerd voor de Gouden Televizier-Ring in de categorie online videoseries. Zoals we in onze eerste column al aanstipten, communities die geen platform hebben waar ze zichzelf in herkennen, creëren er zelf een.

En niet omdat we hier nu een week onze columns hebben gepubliceerd, maar ook Broadcast Magazine maakt stappen. Bij het openslaan van het blad zien we kleur, jonge makers en niet geheel onbelangrijk: BM deelt zijn platform en bereik omdat ze snappen dat het elkaar sterker maakt.
Als wij het hebben over #CommunityContent, dan bedoelen wij content die herkenbaar is voor de doelgroep die, om het kort door de bocht te zeggen, niet wit is. De doelgroep die verhalen uit de eigen community niet ziet, leest of hoort en klaar is met het stereotype beeld dat bij marketing en media op repeat staat.
De formules en formats zijn uitgekauwd. Next! Positieve verandering begint aan de top, dus aan de programmamanagers, producers en John de Mol’s van het land: deel je platform voordat je eigen platform wordt ingehaald door community content.
Op 6 oktober presenteren wij tijdens de Dutch Media Week in Beeld en Geluid een talkshow over het onderwerp ‘representatie’. Zien we jullie daar?

Raja Felgata & Khalid Ouaziz
Mr & Mrs Oasis
De tiende editie van De Community Top 100 wordt op 1 oktober gelanceerd, met een voorpublicatie in de Volkskrant en de mediatoplijst in BM van oktober. De hele lijst is dan hier te vinden https://issuu.com/decommunitytop100

Bericht delen