AI op de redactie
We bestelden allebei een broodje rendang. Bunk in Utrecht is bij het grote publiek nog niet zo bekend, maar hun broodjes zijn fenomenaal. Studenten en toeristen weten de plek al goed te vinden, zo zien we.
Het is een beetje traditie geworden om hier aan de nieuwe doorgetrokken singel af te spreken met mijn uitgever. Hij vertelt me dat ze zelf ook anders zijn gaan werken dankzij AI. Van de inhoud van hun nieuwsbrieven tot content snippets op LinkedIn en van on demand printing tot cyclische uitbreidingen op bestaande titels; AI assisteert ze en maakt nieuwe ideeën gemakkelijker (en soms ook goedkoper) uitvoerbaar.
De honger van professionals naar relevante content is het centrale nieuwe uitgangspunt voor de uitgever, in plaats van het drukken en binden van een x aantal exemplaren op papier. De vraag die dit lunchgesprek beheerst is: waarover zou een uitbreiding van mijn boek The Art of AI (op papier) moeten gaan? Een boek dat uitkwam vlak VOOR ChatGPT en andere generatieve AI zoals DALL-E-2 en MidJourney.
Boek met visie
De uitbreiding moet een visie bieden, bepalen we. Niet zozeer beschrijven wat sinds december 2022 vrijwel alle media-aandacht rondom AI absorbeert (denk aan misinformatie, fraude in het onderwijs, petities met pauzeknoppen, auteursrechten en regulering), maar moet juist een stuk verder kijken naar vooral nieuwe creatieve mogelijkheden. En het moet weer nieuwe interviews bevatten van voorlopers die AI waardevol inzetten voor hun werk. Dit allemaal zodat lezers met de update in de hand betere afwegingen maken voor hun toekomst met AI – voor hun organisatie, hun vak en hun eigen carrière.
Zo kreeg ik na een heerlijk broodje en een ideeënrijk gesprek enorm veel zin om verder te broeden. Maar dat moet vandaag even op pauze…
Behoedzaam experimenteren bij Villamedia
Deze donderdag ben ik de hele dag op de redactie van Villamedia (onderdeel van de Nederlandse Vereniging voor Journalisten, die onder meer een magazine maken voor hun leden). Ik verzorg de tweede dag van mijn eind 2020 ontwikkelde driedaagse cursus ‘AI op de redactie’.
Deze editie van de cursus geef ik voor het eerst samen met Joris Heijkant, een unieke creatieve technoloog. Samenwerken met complementaire talenten was een van mijn voornemens als ondernemer dit jaar. Joris belichaamt een zeldzame combinatie van inhoudelijk denken als een journalist, (front-end) programmeren voor het web en hij kan machine learning modellen opzetten en bouwen.
Zelf doen, daar gaat het om
Samen begeleiden we deze drie dagen de redacteuren van Villamedia zodat ze zelfstandig AI-toepassingen uitwerken en kunnen realiseren die alle journalisten verder vooruit helpen.
Vandaag hebben we ook een tweede gastspreker, Pieter Sabel van de Volkskrant. Hij deed met behulp van AI onderzoek naar satellietbeelden om Russische loopgraven in Oekraïne in kaart te brengen voor de lezer. Vorige week, tijdens de eerste dag, kwam journalist Coen van de Ven langs, die ons vertelde over zijn prijswinnende onderzoek voor De Groene Amsterdammer naar online haat en seksisme rondom vrouwelijke politici in Nederland. Volgende week ontvangen we Jasper Bunskoek van RTL Nieuws die vertelt over zijn ervaringen met nieuwsautomatisering en AI-powered onderzoek.
Op dagen als deze realiseer ik me dat we in Nederland al een tijdje erg goed bezig zijn met het realiseren van originele, slimme en praktische AI-toepassingen binnen de creatieve sector. Ik ben benieuwd wat de deelnemers volgende week aan dat rijtje gaan toevoegen.
Laurens Vreekamp
Journalist, design thinker en schrijver van het boek The Art of AI. Hij was eerder Teaching Fellow bij Google’s News Lab en docent-onderzoeker User Experience Design aan de Hogeschool Utrecht. Vreekamp is ook mede-programmeur van Dutch Media Week 2023.